چکیده:
مقالهی حاضر نتیجهی یک پژوهش کیفی با روش تئوری زمینهای به منظور "واکاوی چالشهای روابط نسلی از دیدگاه دانشجویان دختر یک دانشگاه دولتی و استراتژی مواجهه آنان با این پدیده" میباشد. با روش نمونهگیری نظری تعداد 15 نفر از دانشجویان دختر 20 تا 26 سالهی دانشگاه الزهرا به شیوهی گلوله برفی انتخاب شدند. اشباع نظری پس از 5 مصاحبهی عمیق با دانشجویان ـ هر مصاحبه حدود 45 الی 60 دقیقه ـ حاصل شد. ادبیات مفهومی پژوهش نظریههای: «آگبرن، تافلر، رایزمن، گیدنز، مکلوهان و دیک هبدایج» میباشد. مقولهی مرکزی "نگاه آرمانگرایانه، استقلالطلبی و تصمیمگیری فردی" است و بر اساس آن دختران جوان در دانش، نگرش، گرایش و رفتار با والدینشان تفاوت دارند. دختران جوان با نگاه آرمانگرایانه به مسائل نگریسته و دست به انتخابگری میزنند؛ در حالیکه والدین آنان با نگرش محافظهکارانه مدافع همه چیز شدهاند. بهعبارتی، در جامعه در سطح میانی به لحاظ فرآیندهای اجتماعی تحولاتی روی داده و در سطح خرد نیز با دگرگونی در ویژگیهای شخصیتی دختران جوان، شاهد تحول فرهنگی و شخصیتی بودهو با نسل متمایزی مواجه میباشیم.
خلاصه ماشینی:
ادبیات مفهومی پژوهش با توجه به رویکرد کیفی پژوهش و بر اساس مفاهیمی که دختران جوان طی مصاحبه ها اشاره نمودند، ادبیات مفهومی پژوهش را نظریه های: «تأخر فرهنگی ویلیام آگبرن ، پدیده ی شوک آتی تافلر، انبوه تنهای رایزمن ، جهانیشدن گیدنز، تئوری تغییر در فرایند جامعه پذیری مک لوهان و بریکولاژ هبدایج » میسازد که ذیلابه توضیح مختصری در باب هر یک پرداخته میشود.
بیشتر کنش های اجتماعی و رفتارهای بشر در جامعه ی سنتی در قالب خانواده، سنت ها و آداب و رسوم محلی صورت می گرفت و عمده روابط اجتماعی روزمره ی انسانها در این چهارچوبها معنا گرفته و تحقق مییافت ، اما در شرایط جهانیشدن، ابعادی در شرایط جدید پدیدار شده که سطح زندگی روزمره را تغییر داده است (گیدنز، ١٩٩٩: ٧).
"مفهوم بریکولاژ که نخستین بار لوی استراوس آن را به کار برد بر نظم دهی مجدد و استفاده از عناصر نمادین و غیر نمادینی اشاره دارد که خرده فرهنگ جوانان معمولابرای انتقال معانی و مفاهیم جدید با آن تعریف میشود (مثل لباس، زیورآلات شخصی، استفاده از زبان ومصنوعات دیگر) که در آن نشانه ها و عناصر متفاوت و گاه متضادی که مشخصه ی سبک 1 Marshal McLuhan 2Hebdige ٣بریکولاژ: به معنای فرآیندی است که توسط آن مردم به ابژههایی از بخش های مختلف اجتماعی دسترسی پیدا میکنند تا هویت های جدید فرهنگی خلق کنند.
قابل ذکرست ، "پرسش هایی که در یک مصاحبه ی نیمه استاندارد استفاده میشود نشان میدهد که افراد، پدیدههای دنیا را به شکل های گوناگون درک میکنند؛ بنابراین برخورد پژوهش گران با موضوع نیز از دیدگاه شرکت کنندگان صورت میگیرد" (سفیری ، ١٠٠:١٣٨٨).