چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل فردی و اجتماعی موثر بر استفاده جوانان از شبکههای اجتماعی مجازی در بین جوانان شهر گرگان انجام شده است. برای دستیابی به این هدف، تاثیر عوامل فردی نظیر سن و جنسیت و عوامل جمعی همچون هویت اجتماعی، هویت دینی، هویت ملی، اعتماد اجتماعی و ... بر کمیت و کیفیت استفاده از شبکههای اجتماعی بررسی میشود. روش تحقیق توصیفیـ پیمایشی است که دادههای آن، با استفاده از پرسشنامه محققساخته، 18 تا 30ساله جمعآوری شد. اعتبار ابزار، از نوع اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد، که این تعداد از میان جوانان 18 تا 30سالة، شهر گرگان انتخاب شدند. یافتههای استنباطی، رابطهای معکوس را بین کمیت استفاده از شبکههای اجتماعی با هویت اجتماعی، دینی و ملی کاربران نشان میدهد. بدین معنا که افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی، موجب کاهش هویت اجتماعی، دینی و ملی کابران میشود؛ همچنین بین کیفیت استفاده از شبکههای اجتماعی با هویت اجتماعی، دینی و ملی، رابطهای مثبت به دست آمده است. بدین ترتیب، مادامی که کاربران نسبت به محتوای مورد استفادة خود در شبکههای اجتماعی توجه کرده و اقدام به انتخاب و گزینش آگاهانه میکنند، سطح هویت اجتماعی، دینی و ملی آنان نیز افزایش مییابد. علاوه بر این، با افزایش سن، کاربران آگاهانه و هدفمند اقدام به انتخاب، استفاده و عضویت در شبکههای اجتماعی میکنند.
خلاصه ماشینی:
متغیرهای مستقل این پژوهش تحت عنوان عوامل فردی و اجتماعی، عبارت از: جنسیت، سن، طبقه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، هویت دینی، هویت ملی و هویت قومی هستند؛ متغیر وابسته نیز شبکههای اجتماعی است که در دو بعد کمیت و کیفیت استفاده از شبکههای اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.
(کاستلز، 2009؛ به نقل از خانیکی و بابایی، 1390) تعریف عملیاتی: در این تحقیق برای سنجش و عملیاتیسازی در باب شبکههای اجتماعی، دو بعد کمیت و کیفیت استفاده از شبکههای اجتماعی مد نظر قرار گرفته است.
با توجه به مقدار آزمون تحلیل واریانس و سطح معناداری آن، میتوان گفت رابطه خطی میان متغیرهای مستقل و وابسته برقرار نیست؛ مقدار ضریب تعیین تعدیلشده 2/0درصد به دست آمده است که با توجه به مقادیر استاندارد و سطح معناداری محاسبه شده، این متغیرها تنها 2درصد از تغییرات متغیر وابسته را پیشبینی میکنند؛ همچنین وزن ضریب بتا نشان میدهد هویت ملی و سن تقویت کنندة کیفیت استفاده از شبکههای اجتماعی هستند.
در این پژوهش عوامل فردی و اجتماعی که بر استفاده جوانان شهر گرگان از شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر دارند، در دو بعد کمیت و کیفیت پرداخته شده است.
در نهایت، با توجه به نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه میتوان گفت، متغیرهای مستقل تنها 076/0درصد از تغییرات متغیر کمیت استفاده از شبکههای اجتماعی را پیشبینی میکنند که با توجه به مقادیر بتا و سطوح معناداری، این تأثیر مربوط به هویت دینی است.