خلاصه ماشینی:
"در مبحث«نهضت اسماعیلیان»،مؤلف نوشته است:«بنا،بر این بود که دربارهء نهضت اسماعیلیه بحث مبسوطی به رشتهء تحریر در آید،ولی از آنجا که در زمینهء اسماعیلیه به طور مستوفی و کافی تحقیقات و تتبعات انجام یافته،و نیز به زبان فارسی کتب و رسالات متعددی چاپ و منتشر گردیده است،لذا از تحریر تکراری مطالب قسمت مربوط به نهضت اسماعیلیه امتناع ورزیده و خودداری شد».
در حالی که غزالی هم در کلام و فلسفه سخن گفته و مباحثی را در فقه،اصول،منطق،عرفان و اخلاق نیز مطرح کرده است که بررسی اندیشههای وی در هر یک از این زمینهها اثر مستقلی را میطلبد.
کتاب«منطق و معرفت در نظر غزالی»به موضوعی پرداخته که آراء غزالی در این زمینه کمتر مورد نظر و توجه قرار گرفته است.
کتاب حاضر صرفا جمعآوری آراء غزالی نیست،بلکه در جای جای آن،آراء و اندیشههای دینی این متفکر بزرگ مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
میدانیم که غزالی بیشتر به«اشعریگری»شهرت دارد و کمتر به این نکته توجه شده است که وی در برخی آراء خود با«اشاعره»سازگاری ندارد.
علاوه بر اینها،با مطالعهء اندیشههای غزالی سؤالهایی مطرح میشود که با تفکر غزالی سازگاری ندارد و در واقع از مقولهء سؤالهای بدون پاسخ است،که مؤلف برخی از آنها را مطرح کرده است: الف-غزالی،کلام را زیانبخش و خطرناک تلقی میکند،در حالی که با همهء بدگوییها نسبت به علم کلام همواره به عنوان یک متکلم به دفاع از عقاید دینی پرداخته است.
7-هر چند کتاب پیرامون دیدگاههای منطقی معرفت شناسانه غزالی است،اما مؤلف محترم به دیگر زوایای فکری غزالی نیز توجه کرده است."