چکیده:
هدف پژوهش بررسی استقبال مخاطبان از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران در شیراز است. پژوهش با استفاده از روش میدانی انجام گرفت و برای جمع آوری داده ها از فن پرسش نامه استفاده شد. جامعه آماری شهروندان شهر شیراز بودند که از میان آن ها 400 نفر به منزله جمعیت نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با شاخص محلات و روش تصادفی خوشه ای برگزیده شدند. مبانی نظری پژوهش بر پایه نظریه بومرنگ بنا شده است که به بازگشت عمل عامل به خود اشاره دارد. یافته های پژوهش نشان داد که شهروندان شیرازی از تلویزیون بیش تر از سایر رسانه های ماهواره ای، اینترنتی و شبکه های مجازی استفاده می کنند. آن ها زمان خاصی را به تماشای تلویزیون اختصاص نمی دهند. مخاطبان عموما اخبار و تحلیل های خبری را می پذیرند و از پخش برنامه های شاد و موسیقی استقبال می کنند. یافته های تحقیق هم چنان نشان داد که تلویزیون تاثیر کمی بر شیوه رفتار و تفکر افراد دارد. بیش تر اوقات فراغت مخاطبان صرف تفریح و گردش می شود. نتیجه کلی پژوهش نشان داد که نمی توان از بحران مخاطب سخن گفت، لیکن انتظار از تلویزیون دولتی این است که برنامه هایی باکیفیت بهتر مناسب با خواسته ها و علایق مخاطبان و در نظر گرفتن مقتضیات روز جامعه تهیه کند.
خلاصه ماشینی:
به تصویر صفحه رجوع شود نتایج پژوهش نشان میدهد که بیشتر افراد (33%) معتقدند که تماشای برنامههای تلویزیون روی دغدغههای آنها تأثیر ندارد، شاید یکی از علتهای آن را اینگونه عنوان کرد که تلویزیون خوب عمل کرده و دغدغههای افراد را زیاد نمیکند.
به تصویر صفحه رجوع شود نتایج پژوهش نشان میدهد که بیشتر افراد (33%) معتقدند تماشای برنامههای تلویزیون روی استرس و اضطراب آنها تأثیر ندارد، میتوان این را یکی از موفقیتهای سیمای جمهوری اسلامی دانست که برنامههای خود را طوری ارائه میدهد که باعث استرس و اضطراب افراد نمیشود.
به تصویر صفحه رجوع شود نتایج پژوهش نشان میدهد که بیشتر افراد (36%) معتقدند برنامههای تلویزیون بر شیوه فکر و تغییر جهت آنها تأثیر ندارد، میتوان گفت با توجه به اینکه امروزه علاوه بر تلویزیون سایر رسانهها نیز در شیوهی فکر افراد تأثیر دارند، نقش تلویزیون در این زمینه کمرنگتر شده است.
به تصویر صفحه رجوع شود نتایج پژوهش نشان میدهد که بیشتر افراد (39%) معتقدند برنامه تلویزیون بر شیوه رفتار آنها تأثیر ندارد، در اینجا نیز میتوان گفت فراگیر سایر رسانهها باعث تأثیرگذاری بر افراد تغییر شیوه رفتار آنها شده است و تأثیر تلویزیون در این زمینه کمتر شده است.
7. بحث و نتیجهگیری نتایج بهدستآمده از این پژوهش نشان میدهد که باوجود گسترش سایر وسایل ارتباطجمعی هنوز افراد از تلویزیون بیش از سایر رسانهها استفاده میکنند و میتوان گفت با بحران مواجه نشده است، اما همانطور که در جدولها نیز مشخص شد درصد افرادی که از تلویزیون استفاده میکنند کم هستند (24%) و این میتواند هشدار باشد برای اینکه ممکن است سیمای جمهوری اسلامی در آینده با بحران مخاطب مواجه شود.