چکیده:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان بررسی ارتباط بدهی و مدیریت سود در حسابداری تهیه شده است.
مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی
پرداخته شده است. در ادبیات حسابداری، تحقیقات پیرامون اهرم مالی و مدیریت سود انجام شده است.
نتایج پژوهش ها نشان می دهد که در شرایط وجود اهرم مالی، شرکت ها تمایل دارند از طریق مدیریت
سود به دستکاری سود بپردازند. سود حسابداری و اجزای آن از جمله اطلاعاتی محسوب میشود که در
هنگام تصمیم گیری توسط افراد در نظر گرفته میشود. سرمایه گذاران منافع خود را در اطلاعات سود
جستجو میکنند. سود حسابداری نشان های است که موجب تغییر باورها و رفتار سرمایه گذاران میشود. سود حسابداری شاخص خوبی برای واحد تجاری یا موسسه و پیشبینی جریان های نقدی آینده است.
پاسخگویی که خواستگاه آن احترام به حقوق انسانهاست، در سطوح مختلف ملی و بنگاه های تجاری
مطرح است. مدیران در مقابل سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان و سایر اشخاص ذینفع، موظفند از طریق
ارائه اطلاعات سود و میزان بدهی به موقع، شفاف و قابل اعتماد، آنها را در جریان نحوه بکارگیری منابع
اقتصادی و نتایج عملیات واحد تجاری قرار داده و امکان تصمیمگیری و قضاوت منطقی را برای آنها
فراهم سازند. اتخاذ تصمیمات معقول اقتصادی و تخصیص بهینه منابع محدود و کمیاب به سوی فعالیت های
برتر بدون وجود اطلاعات سود و میزان بدهی به موقع، معتبر و قابل اتکا، امکان پذیر نیست.
خلاصه ماشینی:
مديران در مقابل سرمايه گذاران ، اعتبار دهندگان و ساير اشخاص ذينفع ، موظفند از طريق ارائه اطلاعات سود و ميزان بدهي به موقع ، شفاف و قابل اعتماد، آنها را در جريان نحوه بکارگيري منابع اقتصادي و نتايج عمليات واحد تجاري قرار داده و امکان تصميم گيري و قضاوت منطقي را براي آنها فراهم سازند.
بر اساس مطالعات صورت گرفته ، کاهش عدم تقارن سود و ميزان بدهي به نوبه خود منجر به کاهش هزينه سرمايه ، کاهش بدهي اطلاعاتي، افزايش توان پيش بيني جريان هاي نقدي، بهبود ارزشيابي شرکت و همچنين افزايش نقد شوندگي واحد تجاري يا مؤسسه مي شود.
با توجه به اينکه ريسک اطلاعات از دقت پايين در سود و ميزان بدهي ارائه شده و يا ناتواني اطلاعات در برآورد سود مورد انتظار ناشي ميشود انتظار مي رود ويژگي کيفيت سود به اندازه اي که برآورد سود مورد نظر سرمايه گذاران و ذينفعان را با ابهام مواجه سازد بر هزينه حقوق صاحبان واحد تجاري يا مؤسسه تاثير منفي داشته باشد.
صاحبان واحد تجاري يا مؤسسه در تعيين نرخ سود مورد انتظار خود بر صورت هاي مالي شرکت ، به ويژه سود و ميزان بدهي گزارش شده تکيه ميکنند.
مديريت سود عبارت از مداخلۀ هدفمند در فرايند گزارشگري مالي با توجه به محدوديت هاي اصول پذيرفته شدة حسابداري براي به دست آوردن سطح مورد انتظار سود است (دستگير، محسن .
هر چه فاصله زماني بين 10- Revsine 11- Richardson and et al 12- Beneish and Vagus 13- Penman and Zhang 14- Schiper and Vincent 15- Ghosh,A.