چکیده:
پروانه نجاتی از جمله شاعران متعهد معاصر است که بخش عمدۀ اشعارش به موضوع دفاع مقدس اختصاص یافتهاست. وی با به کارگیری زبان ساده و عاطفی توانستهاست سبک ویژهای را در سخنش ایجاد کند. با تحلیل این دسته اشعار او میتوان به ویژگیهای اصلی شعر این شاعر دست یافت؛ بدین منظور در این پژوهش، به بررسی شعر او بهویژه اشعار دفاع مقدس، به شیوة نو و ساختارگرایانه پرداختهایم و سه مؤلفة انسجام، آشناییزدایی و ساختار تصویر را که از بحثهای مهم ساختارگرایی است، محور بررسیها قرار دادهایم تا بتوانیم علل زیبایی و انگیزش شعر نجاتی از نگاه ساختارگرایانه را که مسئلۀ اصلی پژوهش ماست، دریابیم. حاصل پژوهش نشان میدهد که به کارگیری عنصر عاطفه و بازنمایی حقایق به شیوة توصیف و آشناییزدایی از موازین ادبی گذشته است که شعر این شاعر را برجسته نمودهاست و در حقیقت، صمیمیت و سادگی زبان شعر وی، نوعی آشناییزدایی از اصول و سنّتهای ادبی است که درک معنا را به دلیل ملموس و عاطفیبودن، لذّتبخش میکند؛ علاوه بر این در این پژوهش، به سؤالاتی دربارة شیوههای عمدة آشناییزدایی، ساختار تصاویر و وجود کلانتصویر در اشعار وی پاسخ داده شدهاست.
Parvaneh Nejati is a contemporary poet whose poems are mostly devoted to Holy Defense. She has been successful in creating a new style in her expression by using a simple and emotional language in her poetry. By analyzing these types of her poems, one can see the main features of his poetry. In this regard, this study has investigated her poetry, especially her poems of Holy Defense, in a new and structural way. Also, the three components of cohesion, defamiliarization and the structure of image, which are of important discussions in structuralism, has been the basis of this research. To find the reasons for the beauty and motivation behind her poetry through the structuralist lens, which is the main subject of this study. The results suggest that the usage of the element of emotion and the representation of facts in a way of describing and defamiliarizing have transcended literary standards which have made her poetry prominent. In fact, the simplicity of her literary language is somehow defamiliarization of literary principles and traditions which makes meaning comprehension pleasant for being tangible and emotional. Furthermore, the questions about the main ways of defamiliarization, the structure of images, and the dominant existence of image in her poems have been answered.
خلاصه ماشینی:
حاصل پژوهش نشان میدهد که به کارگیری عنصر عاطفه و بازنمایی حقایق به شیوة توصیف و آشناییزدایی از موازین ادبی گذشته است که شعر این شاعر را برجسته نموده است و در حقیقت ، صمیمیت و سادگی زبان شعر وی، نوعی آشناییزدایی از اصول و سنت های ادبی است که درک معنا را به دلیل ملموس و عاطفیبودن ، لذت بخش میکند؛ علاوه بر این در این پژوهش ، به سؤالاتی دربارة شیوه های عمدة آشناییزدایی، ساختار تصاویر و وجود کلان تصویر در اشعار وی پاسخ داده شده است .
١-٣- روش تحقیق این تحقیق با رویکرد توصیفی- تحلیلی و به صورت کتابخانه ای به بررسی اشعار نجاتی میپردازد؛ بدین منظور با استخراج تعدادی از اشعار وی، ابتدا به بررسی عوامل انسجام و وحدت در سخن او پرداخته میشود و سپس ، با بررسی شیوه های آشناییزدایی، وجه غالب او را در ایجاد ادبیت میکاویم ؛ در پایان نیز، به بررسی شیوه های تصویرآفرینی و ویژگی تصاویر وی و تعیین وجه غالب شعر او پرداخته میشود تا به پاسخ پرسش های زیر دست یابیم : ١- عوامل مختلف ایجاد انسجام در سخن وی کدام است و تا چه اندازه این اشعار از انسجام برخوردارند؟ ٢- چه عواملی علاوه بر انسجام ، هماهنگی را در سخن وی ایجاد نموده است ؟ ٣- شیوة غالب وی در ایجاد آشناییزدایی کدام است ؟ ٤- ساخت کلی تصویر و شیوة غالب او در تصویرگری اشعارش چگونه است ؟ اشعار مورد بررسی از مجموعه اشعار «شکستنیتر از آنم »، «داغ و دغدغه » و «در آشیان چکاوک» انتخاب شده اند.