چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین مهارتهای پایه آزمون خواندن و درک مطلب وتحلیل سوالهای آزمون و درنهایت تعیین نقاط ضعف و قوت آزمودنیها از طریق مدلهای سنجش تشخیصی شناختی با تحلیل باز برازش بود. دادههای مورد بررسی در این پژوهش شامل پاسخنامه 3000 نفر از شرکت کنندگان در آزمون سراسری کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی بود که از بین 16044 نفرشرکت کننده به تصادف انتخاب شده بود. در ابتدا با کمک نظر متخصصین یک ماتریسQ که شامل روابط بین 20 سوال آزمون خواندن با 7 مهارت پایه بود تشکیل گردید و سپس با بکارگیری مدل G-DINA تجزیه و تحلیل نهایی انجام شد. در نهایت با استفاده از روش پسینی مورد انتظار در چهارچوب مدل G-DINA احتمال تسلط هر فرد بر هریک از مهارتها با کمک بسته CDM در مجیط نرم افزار R محاسبه شد و با تعیین نقطه برش 6/0 برای حد تسلط، افراد مورد بررسی در هریک از مهارتها به دو گروه مسلط و غیر مسلط تقسیم شدند. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که در هریک از مهارتها بیشتر افراد به حد تسلط نرسیدهاند، البته وضعیت افراد در مهارت SUM(تجزیه و تحلیل و ارزیابی اهمیت نسبی اطلاعات موجود در متن با کمک تفاوت قائل شدن بین ایده اصلی و جزئیات) نسبت به سایر مهارتها بهتر بود و حدود نیمی از افراد در این مهارت به حد تسلط رسیدهبودند. نتیجهی نهایی گویای این مطلب بود که بهطور کلی وضعیت آزمودنیها در کاربرد راهبردهای شناختی برای رسیدن به پاسخ صحیح نامطلوب میباشد و باید این راهبردها در سرفصلهای درسی مهارت خواندن و درک مطلب گنجانده شود.
خلاصه ماشینی:
پژوهش های تشخیصی شناختی که تاکنون در داخل کشور انجام شده است نیز در زمینه آزمون های ریاضیات (مینایی، ١٣٩١؛ افضلی، ١٣٩٣؛ محسن پور، ١٣٩٣)، علوم تجربی (کبیری، ١٣٩٢) و زبان انگلیسی (مقدم ، ١٣٩٤) بوده است .
در نهایت ، با توجه به اختلاف نظر موجود در مورد جبرانی یا غیرجبرانی بودن مهارت های زیربنایی درک مطلب و با در نظر گرفتن نتایج پژوهش هایی که از مقایسه بین مدل های تشخیصی شناختی مختلف به دست آمده است ؛ مدل کلی G-DINA برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش حاضر استفاده شد.
با جمع بندی مطالب ذکرشده ، هدف از پژوهش پیش رو، بررسی سؤال های درک مطلب کنکور کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی در چارچوب سنجش تشخیصی و با کمک مدل کلی G-DINA است ؛ تا از این طریق ضمن تعیین مهارت های شناختی موردنیاز برای پاسخ به این سؤال ها وضعیت تسلط شرکت کنندگان و نقاط ضعف و قوت آن ها را مشخص گردد.
ابزار اندازه گیری مورداستفاده در پژوهش حاضر آزمون ورودی دوره ی کارشناسی ارشد ناپیوسته مجموعه زبان انگلیسی سال ١٣٩٤ که توسط سازمان سنجش و آموزش کشور طراحیشده است ، میباشد؛ که از بین ٢٤٠ سؤال موجود در این دفترچه ٢٠ سؤال قسمت زبان عمومی که مربوط به مهارت درک مطلب است برای مطالعه در نظر گرفته شده است (سؤال های ٤١ تا ٦٠ دفترچه عمومی).
Application of the rule space model to the reading comprehension section of the test of English as a foreign language (TOEFL) (Doctoral dissertation, University of Illinois at Urbana- Champaign).
Cognitive diagnostic perspectives of a second language reading test (Doctoral dissertation, University of Illinois at Urbana- Champaign).