چکیده:
زمینه و هدف: یکی از ادعاهای تحقیقات اخیر در مورد اثربخشی سازمان ها، تاثیر رفتار شهروندی سازمانی در بهبود کیفیت خدمات است، در همین راستا هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی با کیفیت خدمات در کلانتری و پاسگاه-های انتظامی است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان شاغل در کلانتری های تهران بزرگ تشکیل داده اند و حجم نمونه 90 نفر برآورد شده است. روایی ابزار به وسیله روایی صوری و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ(85/ 0) محاسبه گردید. برای تحلیل داده ها از آزمون همبستگی استفاده شده است.
یافته ها و نتایج: تحقیق نشان داد که بین ابعاد رفتار شهروندی سازمانی وکیفیت خدمات کلانتری و پاسگاه ها انتظامی رابطه معناداری وجود دارد؛ به عبارتی هرچه قدر رفتار شهروندی سازمانی در کلانتری ها مورد توجه قرار گرفته و بهبود یابد، کیفیت خدمات ارائه شده بهبود پیدا می کند و در این راستا متغیر احترام از سوی کارکنان به عنوان یکی از ابعاد رفتارشهروندی سازمانی از اولویت بالاتری برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
يافته ها و نتايج : تحقيق نشان داد که بين ابعاد رفتار شهروندي سازماني وکيفيت خدمات کلانتري و پاسگاه ها انتظامي رابطه معناداري وجود دارد؛ به عبارتي هرچه قدر رفتار شهروندي سازماني در کلانتريها مورد توجه قرار گرفته و بهبود يابد، کيفيت خدمات ارائه شده بهبود پيدا ميکند و در اين راستا متغير احترام از سوي کارکنان به عنوان يکي از ابعاد رفتارشهروندي سازماني از اولويت بالاتري برخوردار است .
فرضيه اول : با توجه به نتايج جدول ٢ ميتوان نتيجه گرفت که بين وجدان کاري کارکنان و کيفيت خدمات کلانتري و پاسگاه هاي انتظامي رابطه معناداري وجود دارد و ميزان همبستگي آن زياد است .
بنابراين ميتوان با ارتقاء وجدان کاري کارکنان ، سطح کيفيت خدمات پليس را افزايش داد؛ نتايج آزمون فرضيه دوم تحقيق بيانگر آن است که نوع دوستي کارکنان بر کيفيت ارائه خدمات کلانتري و پاسگاه هاي انتظامي تأثير مستقيم و مثبت دارد.
نتايج آزمون فرضيه سوم تحقيق بيانگر آن است که آداب اجتماعي کارکنان بر کيفيت ارائه خدمات کلانتري و پاسگاه هاي انتظامي تاثير مستقيم و مثبت دارد.
نتايج آزمون فرضيه چهارم تحقيق بيانگر آن است که جوانمردي کارکنان بر کيفيت ارائه خدمات کلانتري و پاسگاه هاي انتظامي تأثير مستقيم و مثبت دارد.
نتايج آزمون فرضيه پنجم تحقيق بيانگر آن است که تکريم و احترام از سوي کارکنان بر کيفيت ارائه خدمات کلانتري و پاسگاه هاي انتظامي تأثير مستقيم و مثبت دارد.
بنابراين همانطور که تحقيقات قبلي نشان داده بودند، نتايج اين تحقيق نيز مويد تاثير رفتار شهروندي سازماني کارکنان بر کيفيت ارائه خدمات کلانتري و پاسگاه هاي انتظامي است .