چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرآموزش مدیریتزمان برخلاقیت و مولفههای آن در دانشآموزان ابتدایی انجام شد. روش : روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح یشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعةآماری شامل همة دانشآموزان دختر پایة ششم ابتدایی شهر سبزوار در سالتحصیلی 96-1395 بود. بدین منظور تعداد 40 نفر از دانشآموزان دختر پایة ششم یکی از مدارس شاهد با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(20 نفر) و کنترل(20 نفر) قرار گرفتند. آنگاه از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد. گروه آزمایش برنامة آموزش مدیریت زمان را طی ده جلسه 60 دقیقهای دریافت نمود، در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد پس از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه خلاقیت عابدی (1363) بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس) تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین گروه های آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش مدیریت زمان بر خلاقیت و مولفههای بسط و ابتکار گروه آزمایش تاثیر مثبت و معناداری داشته است؛ ولی بر مولفههای انعطافپذیری و سیالی موثر نبوده است. نتیجهگیری: بر اساس نتایج میتوان گفت آموزش مدیریت زمان موجب افزایش خلاقیت میشود، لذا به معلمان پیشنهاد میشود به نقش آموزش مهارتهای مدیریت زمان بر رشد خلاقیت آنان توجه شود.
خلاصه ماشینی:
زامپتاکیس، ب Teo Oana Torrance Maker & Muammar time management Claessens, van Eerde, ,Rutte & Roe Barkley موستاکیس 1 (2010) بر این باور است که بین مدیریت زمان با میزان خلاقیت فردی، ارائه ایدههای خلاق رابطه وجود دارد.
هدف از مدیریت زمان اختصاص زم Zampetakis, Bouranta & Moustakis Leonidas, Zampetakis, Bourantab, Vassilis & Moustakis The American Heritage Dictionary of the English Language Sahito & Vaisanen Liu, Rijmen, MacCann & Roberts Aggar, Bloomfielda, Frotjolda, Thomas & Koo در مورد وظایف است و نه انجام وظایف بیشتر در زمان کمتر (اوجو و اولانین 1 ، 2008).
گرچه در زمینة رابطة مدیریت زمان با نتایج یادگیری، رضایت شغلی، خلاقیت و اهمالکاری تحصیلی پژوهشهایی انجام شده است ( 6 amp; Lens"/>amp; 7 r & Nazir"/>r &a 8 tock & Ob 9 " Ujene1 & Ajiero"/ 10 i, Jalagat, & Dalluay"/>i, Jalagat, & Dalluay"/>، 2017)، اما در ارتباط با تأثیرگذاری آن بر خلاقیت و مؤلفههایش (با بررسی کامل پایگاههای اطلاعاتی و کلید واژههای مخت 11 kis, Buranta & Moustakis"/>kis, Buranta & Moustakis"/> (2009) اظهار میدارند: هرچند بررسی و نظریة اوليه نشان مید 12 FootNote No="197" Text=" Glassman"/>FootNote No="19 Xiao-hua Sevari & Kandy Kisa & Erosy MacCann, Fogarty & Roberts Izawa Bild, Vansteenkiste & Lens Bashir, Bashir & Nazir Häfner, Stock & Oberst Ujene1 & Ajiero Sayari, Jalagat, & Dalluay Zampetakis, Buranta & Moustakis Glassman مطالعات تجربي، هيچ تلاشي براي بررسی ارتباط خلاقيت و مديريت زمان انجام نشده است.