چکیده:
هدف: هدف پزوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر پرورش خلاقیت دانشآموزان است. روش: روش این پژوهش علی – مقایسه ای است و برای تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی از آزمونهای کولموگروفاسمیرنف (K-S)، شاپیروویلک (SH-W) و t مستقل با بهرهگیری از نرمافزار آماری SPSS-22 استفاده شد. افرادی که در روند اجرای این پژوهش شرکت داشتند پنجاه نفر از دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی هستند؛ که از بین مناطق شهرستان بهارستان با استفاده از روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از آزمون خلاقیت تورنس ( فرم B ) که شامل سه فعالیت بود، که در چهار خرده مقیاس سیالی، انعطاف پذیری، اصالت و بسط است، استفاده شد. یافتهها: خلاقیت در دانش آموزان مورد مطالعه متفاوت است. بطوریکه بر اساس مقایسه میانگینها تفاوت در گروه دانشآموزان آموزش دیده (48/166) بیشتر از گروه دانشآموزان آموزش ندیده (96/132) است. نتیجه گیری: نتایج حاصل از فرضیه کلی پژوهش مبنی بر آنکه «آموزش فلسفه برای کودکان بر پرورش خلاقیت دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک بهارستان تاثیر دارد»، نشان داد که آموزش فلسفه برای کودکان بر پرورش خلاقیت دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک بهارستان تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
نتیجه گیری: نتایج حاصل از فرضیه کلی پژوهش مبنی بر آنکه «آموزش فلسفه برای کودکان بر پرورش خلاقیت دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک بهارستان تأثیر دارد»، نشان داد که استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران (نویسندۀ مسئول) amir.
محققان بر این باورند که از طریق آموزش p4c، دانشآموزان میتوانند هنر زندگی کردن را به درستی بیاموزند و در عمل، آنچه را که شایسته است، بکار گیرند (دیاولیمپیو و تسچرز، 1 2 y"/>orley"/> (2016) در مطالعهای با عنوان فلسفه و کودکان به این نتیجه دست یافته است که بر D'Olimpio & Teschers Worley آموزش فلسفه برای کودکان میتواند در جهت بهبود توانایی استدلال و پرورش خلاقیت بسیار مؤثر باشد.
هم چنین به اعتقاد 7 l"/>l"/> توانایی ربط دادن و وصل کردن موضوعها، صرف نظر از این که در چه حوزه یا زمینهای انجام میگیرد از مبانی خلاق بهرهگیری از ذهن Vygotsky Marie & Mathieu Critical Thinking Creative Thinkin Career thinking Herbert Fuchs George Seidel خلاقیت فرآیندی است شامل حساسیت به مسائل، کمبودها و بن بستها که به دنبال تشخیص مشکل به وجود میآید و به دنبال آن جست و جو برای یافتن راه حل و طرح فرضیههای مربوط به آن آغاز می شود.
طبق نتایج به دست آمده از بررسی فرضیه کلی پژوهش نیز، دوره آموزش فلسفه برای کودکان(p4c) بر پرورش خلاقیت دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک بهارستان تأثیر دارد.