چکیده:
هدف از این پژوهش اولویتبندی موانع حمایت شرکتهای کاشی و سرامیک استان یزد از باشگاههای فوتبال بود. این پژوهش از نوع کاربردی است و به شیوۀ پیمایشی انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش شامل اعضای هیأت مدیرۀ 65 شرکت کاشی و سرامیک استان یزد به تعداد 352 نفر بودند. حجم نمونۀ آماری با توجه به جدول کرجسی و مورگان 176 نفر برآورد شد. موانع حمایت از باشگاههای فوتبال بهصورت مصاحبه از نمونۀ آماری شناسایی و سپس دادهها بهصورت کمی با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته جمعآوری شد. پس از تأیید روایی پرسشنامه توسط ده نفر از استادان مدیریت ورزشی ضریب پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (87/0=α) بهدست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت. در این مطالعه، در وهلۀ اول موانع حمایت شرکتهای کاشی استان یزد از باشگاههای فوتبال شناسایی و سپس بر اساس مدل فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) رتبهبندی شدند. نتایج رتبهبندی، نشان داد که سه علت اصلی عدم حمایت شرکتهای کاشی و سرامیک استان یزد از باشگاههای فوتبال بهترتیب موانع دولتی(6 مانع)، موانع مالی(5 مانع) و موانع مدیریتی(6 مانع) بودند. بنابراین توجه به موانع موجود میتواند برای تحقق امر حمایت از باشگاههای فوتبال بسیار مفید باشد.
The aim of this study was to prioritize the barriers to the support of Yazd ceramic and tile companies for soccer clubs. This study was application and survey. The statistical population consisted of 352 members of the board of directors of 65 Yazd ceramic and tile companies. According to the Morgan Table, the sample size was determined to be 176 subjects. The barriers to the support for soccer clubs were identified using interviews of the sample and then the data were quantitative collected using a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by 10 sport management professors and the reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient (α=0.87). Data were analyzed by both descriptive and inferential statistics. In this study, firstly, the barriers to the support of Yazd ceramic and tile companies for soccer clubs were identified and then ranked based on the Analytic Hierarchy Process (AHP). The ranking results showed that the three main reasons why Yazd ceramic and tile companies did not support soccer clubs were governmental (6 barriers), financial (5 barriers) and management (6 barriers) respectively. Thus, it will be useful to pay attention to these existing barriers to realize the support for soccer clubs.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران چکیده هدف از این پژوهش اولویت بندی موانع حمایت شرکت های کاشی و سرامیک استان یزد از باشگاه های فوتبـال بـود.
ابتدا به منظور کشف موانع حمایت از باشگاه های فوتبال از روش تحقیق کیفی استفاده شد، به طوری که محقق بعد از تعریف مسئلۀ پژوهش نمونه هایی را به صورت هدفمند به شکل نمونه گیری گلوله برفی از بین اعضای هیأت مدیره از شرکت های کاشی و سرامیک استان یزد انتخاب کرد، به طوری که این افراد انتخاب شده دانش لازم در زمینۀ حمایت ورزشی را داشتند و نظر مثبت محققان را مبنی بر تلاش در جهت حمایت ورزشی از 1.
نتایج جدول ٢ نشان داد، از میان موانع مدیریتی عدم تعامل بین مدیران جهت حمایت از ورزش و از میان موانع دولتی موانع عدم ثبات مدیریتی مدیران سازمان امور مالیاتی جهت تعهد به کسر مالیات ناشی از حمایت ورزشی بیشترین تأثیر را در عدم حمایت شرکت های کاشی و سرامیک استان یزد از باشگاه های فوتبال داشتند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری در این پژوهش محقق بر آن شد، که با نگاهی وسیع و جامع موانع پیش روی حمایت از باشگاه های فوتبال استان یزد را شناسایی و آنها را براساس دیدگاه اعضای هیأت مدیرة شرکت های کاشی و سرامیک استان یزد با روشی قابل اعتماد رتبه بندی کند.