چکیده:
یکی از منطقیترین شیوهها برای رسیدن به بهرهوری و رشد و توسعۀ بهینه در سازمانهای ورزشی، دارا بودن برنامۀ مدون و تبیین راهبردهای رسیدن به اهداف سازمانی است. هدف از این تحقیق تعیین راهبردهای رشتۀ صعودهای ورزشی در ایران به روش SWOTبود. این تحقیق به لحاظ هدف و ماهیت از نوع کاربردی، و از نظر استراتژی اجرا از نوع توصیفی- تحلیلی است. ابتدا وضعیت موجود صعودهای ورزشی ایران بررسی و سپس پرسشنامهای با میزان پایایی 95/0 طراحی شد. پرسشنامه بین 97 نفر از اشخاص مرتبط با صعودهای ورزشی ایران توزیع شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی شامل شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی، و در بخش آمار استنباطی از مجذورکا و آزمون فریدمن؛ و در نهایت از مدل تجزیهوتحلیل SWOT استفاده شد. براساس ماتریس عوامل درونی و بیرونی، جایگاه صعودهای ورزشی ایران در موقعیت ضعف و تهدید (WT) تعیین شد. راهبردهای چهاردهگانه با استفاده از ماتریس TOWS تدوین و پس از رتبهبندی با ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمّی (QSPM)، ارائه شد. با توجه به قرارگیری صعودهای ورزشی ایران در موقعیت ضعف و تهدید (WT) بهنظر میرسد عملیاتی کردن استراتژیهای تبیینشده بتواند این رشته را از وضعیت بحرانی موجود به جایگاه بهتری برساند.
One of the most reasonable approaches to reach optimal productivity and development in the sport organizations is to have a defined plan and to identify the strategies to catch the organizational targets. The aim of this study was to determine the sport climbing strategies in Iran by the SWOT method. This study was application in terms of aim and nature and descriptive-analytical in terms of strategy. Firstly, the current status of Iran sport climbing was studied and then a questionnaire was designed with reliability of α=0.95. It was distributed among 97 subjects relating to Iran sport climbing. The data were analyzed by descriptive statistics including measures of central tendency and dispersion and inferential statistics including Chi-square and Friedman test. Finally, SWOT analysis model was applied. The matrix of internal and external (IE) factors revealed that the position of sport climbing in Iran was in weakness and threats (WT) area. 14 strategies were determined by the TOWS matrix, ranked by QSPM matrix and proposed. According to the location of sport climbing in WT position, it seems that operating the proposed strategies can support this sport to leave the current critical situation towards a better place.
خلاصه ماشینی:
خزائی پور و همکاران (٢٠١٤) در تحقیق خود با عنوان «ارائۀ مدلی برای استراتژی های توسعۀ ورزش همگانی و تفریحی ، و ارزیابی اثربخشی آن با استفاده از روشی ترکیبی از SWOT،FUZZ ، فرایند تحلیل سلسله مراتبی و مدل معادلات ساختاری »، نتیجه گرفتند نقاط قوت ، فرصت ها، تهدیدها و ضعف ها به ترتیب اهمیت بیشتری در اثرگذاری بر تجزیه وتحلیل محیطی و برنامه ریزی راهبردی دارد (١٤).
در تحقیق حاضر تلاش شده است تا با بهره گیری از شیوه های علمی و استفاده از تجارب علمی و عملی متخصصان ، به شناسایی و تعیین نقاط قوت و ضعف ، فرصت ها و تهدیدهای رشتۀ صعودهای ورزشی در ایران پرداخته شود؛ و با تبیین راهبردهای مفید جهت رشد و توسعۀ کمی و کیفی صعودهای ورزشی مسیر ترقی برای سایر عوامل تأثیرگذار بر این رشته فراهم شود، به این امید که نتایج به دست آمده بتواند مورد استفادة مراجع مربوط از جمله هیأت های ورزشی استان ها، فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی و وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد و در نهایت با توجه به پتانسیل موجود در کشور و آینده ای که می توان برای این رشتۀ ورزشی متصور بود، شاهد رشد، شکوفایی ، توسعه و موفقیت صعودهای ورزشی ایران در سطح آسیا و جهان باشیم .
Quantitative Strategic Planning Matrix (رجوع شود به تصویر صفحه)همان گونه که در شکل ١ مشاهده می شود، با استفاده از ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی به تعیین موقعیت و جایگاه حال حاضر صعودهای ورزشی پرداخته شده است .