چکیده:
اصولا هر برنامه راهبردی بدون توجه به وضعیت دانش موردنیاز در وضع موجود و مطلوب و تحلیل شکاف دانشی، عملا ناکارآمد خواهد بود.ضمن آنکه، رویکردهای تجویزی، توصیفی و ترکیبی در مدیریت راهبردی دانش در محیط ج.ا.ا. به دلیل ساختار و بافتار خاص آن دچار چالش ها و عدم قابلیت های جدی است. این مقاله تلاش دارد با ارائه مدلی باعنوان مدل شکیبا هادی ، باتکیه بر اصول دینی و اسلامی و رفع نواقص مدل های غربی ضمن به کارگیری رویکرد تعاملی، مدلی بومی و اقتضایی برای سازمان های سطح ملی ارائه دهد. این مدل با شناسایی ملاک های اصلی موفقیت، آنها را در 9 عامل و 198 شاخص باتمرکزبر حوزه های دانشی درقالب رویکرد نقطه مرجع، البته در دو گروه قابلیت سازان و مقوم ها منظور می نماید. همچنین داده ها به صورت کمی و کیفی درقالب عددی و با منطق فازی محاسبه و پس از دفازی شدن ازطریق آنتروپی شانون، نظر ممیزین و اوزان مدنظر ایشان، ازطریق حداقل مجذور مربعات تعیین می شوند. درضمن، برای تایید قابلیت کاربردی مدل، در یکی از صنایع دفاعی پیاده سازی شده است. نتایج حاصله نشان می دهد، سازمان مزبور از بین 9 عامل فقط به7 عامل اصلی و از 198 شاخص ارائه شده فقط به 20 شاخص نیاز دارد که نتایج حاکی از آن است که سازمان در عواملی نظیر اصولی، راهبردی و مکتبی در وضعیت ماند، و در عواملی نظیر فیزیکی و فرهنگی با مقدار 158/0 در وضعیت ممانعت کننده (پسرانه) قرار دارند. کل سازمان در وضعیت ضعیف قرار دارد، لذا پیشنهاد شده است پیش از هر اقدام راهبردی ابتدا عوامل ممانعت کننده (پسرانه ها) تبدیل به ماند و سپس پیشرانه شوند، ضمن آنکه، پیشرانه ها نیز باید تقویت شوند.
خلاصه ماشینی:
یکی از ویژگیهای مدیریت راهبردی دانش ، ارتباط مستمر با محیط اقتضایی هر سیستم است ، اما آیا در مدل های موجود می توان این ادعا را داشت که راهبرد تدوین شده توانسته است اقتضائات جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بعد ارزشی، فرهنگی و اجتماعی را داشته باشد؟ ٢.
عوامل و شاخص های مدل شکیبا (رجوع شود به تصویر صفحه) 22 1 حدود انتظار یا چشم داشتی در تمام مدل هایی که تدوین راهبرد را به وسیله ترکیب بندی خاص نشان می دهند و هم اکنون نیز موجودند، یکی از اشکالات بسیارملموس ، وجود سلایق و برداشت ها و حدود متفاوت از یک مفهوم واحد است .
تبیین نواحی (رجوع شود به تصویر صفحه) انتخاب راهبرد مناسب با استفاده از مدل هادی ـ مدل ارزیابی موقعیت و اقدام راهبردی SPACE به روش هادی: به منظور غلبه برمحدودیت های روش های موجود، مدل PACE به عنوان شکل توسعه یافته تری از مدل BCG ارائه شده است .
نتایج تجمیع امتیازات و وزن های به دست آمده به روش آنتروپی (رجوع شود به تصویر صفحه) 32 برای موقعیت یابی راهبردی براساس مدل شکیبا، به دو عدد در محور افقی و عمودی نیاز داریم ، این موضوع در جدول زیر نمایش داده شده است .
در پایان به عنوان اساسی ترین نتیجه ، این مقاله تلاش دارد تا با طرح مدل شکیبا ـ هادی اولا نسبت به تجزیه وتحلیل محیطی، معیارهای اخذشده از آموزه های دینی را در فرایند مدیریت راهبردی دانش وارد کند وازسویدیگر، به جای تأکید بر نقاط قوت و ضعف به عنوان محور x ها و فرصت و تهدید به عنوان محور yها در موقعیت یابی، دو محور جدید تحت عناوین قابلیت سازان و مقومات را قرار دهد.