چکیده:
مفهوم » امامت « از مفاهیم کلیدی قرآن کریم است که در نظام واژگان قرآنی از اهمیت فراوانی برخوردار است و در جهانبینی و نظام عقیدتی شیعه جایگاه ویژهای دارد و بسیاری از
اختلافات میان فرقه های اسلامی به علت کژفهمی هایی است که از این موضوع و مصادیق آن
داشتهاند. از سوی دیگر اگر اصل امامت اثبات نشود، بسیاری از عقاید شیعه بیاساس و پایه
میماند. هدف از این پژوهش بررسی میدان معنایی ظلم و امامت با روش میدان معنایی ایزوتسو
در این پژوهش نشان میدهد که این واژه با » امامت « است. بررسی کاربستهای قرآنی مفهوم
چهار مفهوم کلیدیِ هدایت، ولایت، تبعیت و اطاعت در ارتباط است. همچنین میدان معنایی
ظلم در آیات قرآن کریم نیز با مفاهیمی همچون کفر، شرک، فسق، تعدی، ولایت غیر خداوند،
تکذیب آیات الهی، ضلالت و در مقابل آن عدالت و هدایت در ارتباط است. این دو مفهوم به
لحاظ معنایی از سه جهت در مقابل هم قرار میگیرند؛ تبعیت، اطاعت و هدایت. هدایت الهی در
صورتی محقق میشود که ولایت امامان منصوب از سوی خداوند را پذیرفت و نه ولایت ظالمان
را. همچنین ولایت در صورتی معنا مییابد که از امام و ولی اطاعت و تبعیت شود.
خلاصه ماشینی:
رابطه معنايي ظلم و امامت در قرآن کريم سيد علي واعظ زاده (نويسنده مسئول ) سيد حيدر علوينژاد سيد علي حسيني چکيده مفهوم «امامت » از مفاهيم کليدي قرآن کريم است که در نظام واژگان قرآني از اهميت فراواني برخوردار است و در جهان بيني و نظام عقيدتي شيعه جايگاه ويژه اي دارد و بسياري از اختلافات ميان فرقه هاي اسلامي به علت کژفهمي هايي است که از اين موضوع و مصاديق آن داشته اند.
(لطفي، ١٣٩٣: ٥٢-٣٩) ١ Toshihiko Izutsu هرچند معناشناسي ايزوتسو از برخي جهات داراي نقاط قوت و ضعف است (مطيع ، ١٣٨٨: ١٣٢-١٠٥؛ لطفي، همان ) اما در سال هاي اخير، تعداد زيادي از محققان ، علاقه مند به استفاده از روش ميدان معنايي ١ در فهم قرآن کريم شده اند و پژوهش هاي مفيدي در اين زمينه به چشم ميخورد.
علوي نژاد(١٣٧٩) نيز با استفاده از روش ميدان معنايي ايزوتسو از طريق رابطه بين تبعيت ، اطاعت و ولايت ، به اين نتيجه دست يافته است که در ولايت افزون بر معناي تبعيت ، جنبه عاطفي هم لحاظ شده است و مفهوم ولايت اگر در فضاي تبعيت قرار گيرد، مشخصا ديگر به معناي دوستي عاطفي نخواهد بود، چرا که آنها باهم هم نشيني و جانشيني دارند.
(توبه : ٢٣؛ مائده : ٥١) بحث و نتيجه تحقيق حاضر با استفاده از روش ميدان معنايي ايزوتسو به تبيين مؤلفه هاي مفهوم ظلم و امامت در نظام واژگان قرآن کريم پرداخته و در نهايت شبکه معنايي آن را در لايه اول و دوم ترسيم کرده است تا روشن شود مؤلفه هاي تشکيل دهنده اين مفهوم چيست و چه کلمات کليدي در حوزه معنايي آن قرار دارند.