چکیده:
امروزه اشتغال و کارآفرینی در مرکز توجه دولتهای مختلف جهان قرار دارد. روش این پژوهش برحسب هدف، بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات، کیفی- نظریه دادهبنیاد با رویکرد گلیزری است.برای دستیابی به هدف پژوهش، 15نفر از خبرگان آشنا با حداقل دو حوزه از حوزههای مهارتی، کارآفرینی و رسانهای، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند برای مصاحبههای عمیق انتخاب شده و دادههای کیفی همزمان با استفاده از مجموعهای از کدگذاریهای باز، انتخابی و یادنوشتنگاری تحلیل شدند. برای اطمینان از کیفیت یافتهها علاوهبر استراتژیهای ممیزی پژوهشی، روند استخراج مفاهیم و کدگذاریها توسط محققان خبره نظارت شد و نتایج به تائید چهارنفر از مصاحبهشوندگان نیز رسید. نتایج نشان داد: مهمترین نگرانی مصاحبهشوندگان، نداشتن مهارت در افراد است. ازاینرو کسب مهارت، با مقولات اصلی منابع مالی،انسانی،آموزشی، مرکز آموزش، سازمان و خانواده، بهعنوان مقوله محوری پژوهش تعیین شد. حرکت به سمت کارآفرینی رسانهای با سه طبقه اصلی درونداد، فرآیند و برونداد نیز بهعنوان مقوله فرآیند اجتماعی پایه پژوهش انتخاب شد که به همراه توجه به عوامل محیطی در هر دو مقوله یادشده میتوانند در طول زمان نگرانی مصاحبهشوندگان را رفع کنند.
خلاصه ماشینی:
(Olori & Olori,2018) با توجه به اینکه یکی از دلایل بیکاری در ایران فقدان مهـارت هـای موردنیـاز بـازار کـار از سوی جویندگان کار است ، ارائه آموزش های مهارتی نقش بسزایی در کـاهش میـزان بیکـاری ایفا میکند (چهاربند،١٣٩١).
آموزش فنی- حرفه ای دربرگیرنده مطالعه فناوری و علوم مرتبط با آن و کسب مهارت های عملـی، نگـرش ، درک و دانـش مربـوط بـه مشـاغل در بخـش هـای مختلف حیات اجتماعی و اقتصادی است (٢٠١٣,Olumese&Clark ).
در واقع ، نقش آموزش فنی-حرفه ای، تبدیل دانش به تولیـد و همچنـین آمـاده سـازی افـراد برای زندگی، کسب وکار و آموزش عالی با توجه به تحـولات سـریع تکنولوژیـک و تغییـرات دنیای کار است (٢٠٠٩,kturanucKu &Hatisaru ) با این حال به رغم مشخص بودن ایده های یادشده ، اینکه برای تحقق شان چه فرآینـدی بایـد طی شود و عوامل دخیل در این فرآیند چه هستند، نامشـخص اسـت .
بـه بیـان سـاده تـر، مسـئله اصلی پژوهش حاضر این است کـه سـازمان هـای آمـوزش دهنـده مهـارت ، بایـد براسـاس چـه الگویی مهارت های خود را به افراد ارائه دهند تا به خروجی کـارآفرینی رسـانه ای موفـق منجـر شود.
بحث و نتیجه گیری ایـن پـژوهش بـا روش کیفـی بـه دنبـال ارائـه الگـویی در مـورد کـارآفرینی رسـانه ای بـرای کسب وکارهای مبتنی بر آموزش های مهارتی است .
روابط بین مقوله های نظام کارآفرینی رسانه ای در بخش نخست تحقیق ، نظام آموزش مهارتی در مراکز سازمان آموزش فنی- حرفه ای بـا در نظر داشتن سه مقوله دروندادی شامل : منابع انسانی، منابع مالی و منابع آموزشی بررسی شده است .
موارد اعلام شده با نتیجه پژوهش های اولیایی(١٣٩٥)، زمانی (١٣٩٦)، لی(٢٠١٢)، حسینی سنو(١٣٩٠) و قاسمیان (١٣٩٤) مشابهت دارد.