چکیده:
کارآفرینی فرهنگی یکی از ابعاد توسعهی اقتصادی است که تمرکز روی آن، از جمله عوامل پیشرفت و موفقیت کشورهای توسعهیافته بهشمار میرود؛ نکتهای که موجب شده در ایران نیز بیش از پیش به این مقوله توجه شود. پژوهش حاضر بهدنبال شناسایی ذهنیت کارآفرینان در مورد کارآفرینی فرهنگی در استان ایلام است. چارچوب فلسفی این پژوهش، پارادایم تفسیری- اثباتگرایی است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که برحسب روش گردآوری دادهها با روش کیو انجام شده است. در این راستا، ابتدا با استفاده از ادبیات نظری موضوع و انجام مصاحبه نیمهساختاریافته با 12 نفر از متخصصان کارآفرینی فرهنگی که بهصورت نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند، 110 شاخص کارآفرینی فرهنگی شناسایی شده و از این تعداد، 43 عامل بهعنوان نمونه کیو انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارآفرینان فرهنگی استان ایلام است که بهصورت هدفمند هشت نفر از آنها انتخاب شدند و ذهنیت آنها با استفاده از تحلیل عاملی-اکتشافی در نرمافزار SPSS 20 تحلیل شد. نتایج نشان داد، هشت نفر موردمطالعه در مجموع سه الگوی ذهنی در مورد کارآفرینی فرهنگی داشتند که عبارتند از: نوآوری فرهنگی، بازاریابی فرهنگی و بستر فرهنگی. این الگوها در مجموع 810/63درصد واریانس کل را تبیین میکنند. الگوی ذهنی اول 480/29درصد، الگوی ذهنی دوم 291/19درصد و الگوی ذهنی سوم 039/15درصد واریانس کل را تشکیل میدهند
خلاصه ماشینی:
بـا آن کـه صـنایع دسـتی از نظـر فرهنگـی و اقتصـادی بسـیار ارزشـمند اسـت ، امـا امـروز بـه دلیـل توسـعه کالاهـای تکنولـوژیمحـور و عـدم کـارآفرینی و تجاریسازی مطلوب ، جایگاه خود را از دست داده و باعث شده این هنرهـای سـنتی رفتـه رفتـه منسوخ شوند (طغرایی و همکاران ، ١٣٩٥).
در راستای ایـن هـدف ، سـه پرسـش طراحـی شده است که عبارتند از: مولفه های کارآفرینی فرهنگی کدامند؟ اهمیت و اولویت بندی این مولفه ها براساس روش شناسی کیو چیست ؟ چه ذهنیت ها و دیدگاه هایی در مورد موضوع پژوهش میان مشارکت کنندگان وجود دارد؟ مروری بر مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش کارآفرینی فرهنگی مفهوم کارآفرینی فرهنگی در طول یک دهه اخیر به رسمیت شناخته شده و در ایـن زمینـه الگوهای مختلفی برای درک نظام مندی ویژگیهای ساختاری صنایع فرهنگی و خـلاق مطـرح شده است .
آرایه امتیازهای عاملی برای الگوی ذهنی سوم به تصویر صفحه مراجعه شود بررسی پرسش های پژوهش پرسش اول: مولفه های کارآفرینی فرهنگی کدامند؟ پاسخگویی به این پرسش با مرور ادبیات موضوع و مراجعه به منـابع مختلـف از قبیـل انجـام مصاحبه ، ارزیابی و جمـع بنـدی فضـای گفتمـان و در نهایـت انتخـاب عبـارات نمونـه کیـو (٤٣ عبارت شناسایی شده که در جدول شماره ٣ گزارش شـده اسـت )، امکـان پـذیر اسـت .
ذهنیت افراد دارای الگوی ذهنـی بسـترهای فرهنگـی نیـز کـه اولویت در کارآفرینی فرهنگی را به دولت و سـازمان هـای تحـت نظـارت آن داده انـد، بـا نظـر مشکی(١٣٩٢)، دهنـوی و حـق نـژاد (١٣٨٩)، اسـکوئیان (١٣٩١)، کرباسـی و یعقـوبی (١٣٩٠)، استرین و میکویچ (٢٠١١) و کیسون (٢٠٠٥) مطابقت دارد.