چکیده:
ترکیه از حمله کشورهایی است که امروزه داعیهدار الگوی تمدنی برای جهان اسلام
است. تحولات چنددهه اخیر ترکیه نشان از رشد اسلامگرایی به همراه رشد اقتصادی و
سیاسی در سطح منطقهای و بینالمللی میدهد. این تحولات برایند رقابت میان جریانها و
جنبشهای موجود در فضای فکری ترکیه با قرائتهای خاص خود از اسلام» مدرنیته و
ملیگرایی میباشد. شناخت این جریانها و جنیشهای فکری میتواند در تحلیل روندها و
رویکردهای آتی کشور ترکیه در سطح منطقهای و بینالمللی کارآمد باشد. در این مقاله
تلاش میشود ضمن بررسی اجمالی فراز و فرود جریانهای اسلامگرای ترکیه» خاستگاه هر
یک از آنها و ارتباط آنها با انقلاب اسلامی یا نقش آنها در تغییر جایگاه انقلاب اسلامی در
فضای فکری ترکیه تبیین شود.
خلاصه ماشینی:
مسئله اصلی برای اسلامگرایان، رابطه اسلام ـ مدرنیسم بود که بر خلاف اندیشههای موجود در جهان مدرن که دین مهمترین مانع در برابر مدرنیسم قلمداد میشد، تلاش کردند با جمع میان اسلام و مدرنیته، پروژه لائیسم افراطی آتاتورک را ناکارآمد جلوه دهند که میتوان گفت بهنحوچشمگیری در انجام این امر موفق بودهاند.
اسلامگرایی در برابر کمالیسم اسلامگرایی در ترکیه اگرچه ریشه در تاریخ ترکیه به عنوان کشوری اسلامی دارد، حاکمیت گفتمان کمالیسم در ترکیه قرن بیستم سبب شد اسلامگرایی در ترکیهی معاصر تبدیل به مفهوم و گفتمانی جریانساز شود که از هویت مجزایی برخوردار شده است؛ ازاینرو میتوان گفت که اهمیت بررسی ظهور جریانهای اسلامی و فرایند بازگشت اسلامگرایی در ترکیه از این امر ناشی میشود که این کشور از اوایل قرن بیستم، در صدد ایجاد کشوری لائیک بود و از جمله کشورهایی است که لائیسیته افراطی را بهشدت تجربه کرده است (keyman, 2007, p.
نجمالدین اربکان به عنوان رهبر اسلامگرایان ترکیه گرایش شدیدی به انقلاب اسلامی و اندیشههای سیاسی رهبران آن همچون حضرت امام(ره) داشت و همین امر از جمله مهمترین دلایل کودتا علیه دولت وی بود.
181) که در ادامه بهطورخلاصه به هر یک از این نهادها پرداخته میشود: آموزش: از جمله مهمترین میراث سعید نورسی برای جنبش فتحالله گولن تأکید بر اهمیت آموزش در دستیابی به پیشرفت میباشد<FootNote No="35" Text=" سعید نورسی در باب آموزش بر این باور بود که علت عقبماندگی تمدن اسلامی را باید در تفاوتهای موجود میان شاخههای مختلف سیستمهای آموزشی چندگانه موجود جستوجو کرد.