چکیده:
ﻫﺪف: ﻫﺪف از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ آﻣﻮزش ﺧﻮشﺑﯿﻨﯽ ﮐﻮدﮐﯽ ﺑﺮ اﻣﻨﯿﺖ رواﻧﯽ ﻓﺮزﻧﺪان ﻣﻘﻄﻊ اﺑﺘﺪاﯾﯽ واﻟﺪﯾﻦ ﻣﻌﺘﺎد در زاﻫﺪان ﺑﻮد. روش: روش ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﯿﻤﻪآزﻣﺎﯾﺸﯽ از ﻧﻮع ﭘﯿﺶآزﻣﻮن-ﭘﺲآزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮔﻮاه ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ، ﻓﺮزﻧﺪان 7 ﺗﺎ 11 ﺳﺎﻟﻪ ﻣﻌﺘﺎدان ﺑﻪ ﻣﺼﺮف ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر ﺳﻨﺘﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن زاﻫﺪان ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺮای ﺗﺮک اﻋﺘﯿﺎد ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﮐﺮده ﺑﻮدﻧﺪ. از اﯾﻦ ﺗﻌﺪاد، 30 ﻧﻔﺮ ﺑﺎ ﻣﻼکﻫﺎی ورود اﻧﺘﺨﺎب و در دو ﮔﺮوه ﮔﻮاه و آزﻣﺎﯾﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪﻫﺎی اﻣﻨﯿﺖ رواﻧﯽ ﻣﺎزﻟﻮ و آزﻣﻮن ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی زﻧﺪﮔﯽ ﺑﺮ روی آنﻫﺎ اﺟﺮا ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد، آﻣﻮزش ﺧﻮشﺑﯿﻨﯽ ﺑﺮ ارﺗﻘﺎی اﻣﻨﯿﺖ رواﻧﯽ ﻓﺮزﻧﺪان واﻟﺪﯾﻦ ﻣﻌﺘﺎد ﻣﻮﺛﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﯽﺗﻮان ﮔﻔﺖ آﻣﻮزش ﺧﻮشﺑﯿﻨﯽ ﻣﻮﺟﺐ اﯾﻤﻦﺳﺎزی رواﻧﯽ ﮐﻮدﮐﺎن واﻟﺪﯾﻦ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﻮاد ﻣﯽﺷﻮد.
Objective
The aim of this study was to investigate the effect of optimism training on the psychological security of addicted parents' primary school children in Zahedan.
Method
A quasi-experimental research design along with pre-test/post-test and control group. The statistical population of this study consisted of addicted children aged 7 to 11 years old who had come to addiction centers in Zahedan city. From among them, 30 subjects were selected based on the entry criteria and were randomly assigned to control and experimental groups. Maslow's Security-Insecurity Inventory and Life Orientation Test were administered to the subjects.
Results
The results of this study showed that optimism has been effective in the improvement of mental health in addicted parents' children.
Conclusion
Therefore, optimism training can lead to psychological security among addicted parents' children.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج نشان داد، آموزش خوش بینی بر ارتقای امنیت روانی فرزندان والدین معتاد موثر بوده است .
1. Garland, Boettiger, Gaylord, 2.
Hsu, Collins, & Marlatt Chanon, & Howard 3.
هـدف این پژوهش آموزش خوش بینی در ســــاخــت شخصیت ایمن این کودکان است تا مانع از انتخاب های اشتباه آن ها شود.
بـا توجـه بـه پژوهش کهریزی، هـدف تکنیــک هـای خوش بینی، کـه از موج ســـوم در روان شـناسـی است ، پذیرش و شناسایی و چالش با تفکرات منفی، جستجوی کمک برای یافتن روش های جایگزین تفکر و تســهیل شــناســایی علل و روش هایی برای حفظ این تکنیک ها اسـت .
بدین دلیل برآن شـدیم تا در تحقیق حاضــر به بررســی این مســئله بپردازیم که تا چه حد آموزش خوش بینی میتواند در ایمن ســازی روانی کودکان والدین وابســته به مواد تاثیر بگذارد.
1. Skanavi, Laqueille, & Aubin 2.
Bostanov, Keune, Kotchoubey, & Hautzinger روش جامعه ، نمونه ، و روش نمونه گیری طرح پژوهش بـه صـــورت نیمـه آزمایشـــی از نوع پیش آزمون - پس آزمون باگروه گواه بود.
Bowen, Chawala, & Marlatt 2.
Fernandez, Wood, Stein, & Rossi یافته ها آمـاره هـای توصـــیفی مولفـه هـای امنیت روانی به تفکیک گروه ها و نوع آزمون در جدول ٢ ارائه شده است .
بحث و نتیجه گیری هـدف پژوهش حـاضـــر، تـاثیر آموزش خوش بینی بر ایمن ســـازی روانی کودکـان والدین وابســـتـه بـه مواد بود.
Mindfulness-Based Relapse Prevention for Addictive Behaviors.
The Contribution of Mindfulness Practice to a Multicomponent Behavioral Sleep Intervention Following Substance Abuse Treatment in Adolescents: A TreatmentDevelopment Study.