چکیده:
پژوهش حاضر، به دنبال بررسی رابطه میان بهرهمندی کاربران از سواد رسانهای و در معرض تهاجم فرهنگی قرارگرفتن آنها در استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام است. جامعه آماری تحقیق، شامل کاربران فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند وجمعیت نمونه، به شیوه در دسترسبودن به تعداد 435 نفر انتخاب شدند. در این میان ابزار اندازهگیری پرسشنامه محققساخته و روایی آن از نوع صوری و برای پایایی، آزمون مقدماتی با استفاده از آلفای کرونباخ بوده که در متغیر تهاجم فرهنگی 817/.0و در متغیر سواد رسانه ای 878/0به دست آمد. یافتههای تحقیق نشان میدهد؛ رابطه معکوسی بین سواد رسانهای و تهاجم فرهنگی در میان کاربران وجود دارد. همچنین بین سن کاربران و تهاجم فرهنگی رابطه معکوسی وجود داشت. نتایج به دستآمده، بر تفاوت معناداری میان دو متغیر جنسیت و تحصیلات کاربران با تهاجم فرهنگی دلالت دارد. همچنین آزمون تحلیل مسیر، تأییدکننده تاثیر متغیرهای سن، تحصیلات، سواد رسانهای و میزان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام بر تهاجم فرهنگی است.
The present study seeks to investigate the relationship between users' having media literacy and their potential for being exposed to the cultural invasion by using the Instagram social network. The statistical population of the study consists of active users in the Instagram social network, and a sample of 435 people was selected with a convenience sampling technique. Meanwhile, the measurement tool was a researcher-made questionnaire and the validity of the questionnaire was formal and for reliability, a preliminary test using Cronbach's alpha was conducted, and it resulted in 0.817 for the cultural invasion variable and 0.878 for the media literacy variable. Findings of the research show that there is a negative relationship between media literacy and the cultural invasion among users. There was also a negative relationship between users' age and cultural invasion. The results indicate a significant difference between the two variables of gender and the education of users with the cultural invasion. The path analysis also confirms the impact of variables such as age, education, media literacy, and the use of the Instagram social network on cultural invasion.
خلاصه ماشینی:
com"/> چکیده پژوهش حاضر، به دنبال بررسی رابطه میان بهرهمندی کاربران از سواد رسانهای و در معرض تهاجم فرهنگی قرارگرفتن آنها در استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام است.
2. فرضیات پژوهش به نظر میرسد، میان میزان بهرهمندی کاربران از سواد رسانهای و در معرض تهاجم فرهنگی قرارگرفتن آنها در استفاده از شبکه اینستاگرام رابطه معناداری وجود دارد.
روش تحقیق روش پژوهش در این تحقیق از نوع پیمایشی - توصیفی است که به بررسی رابطه بین سواد رسانهای و تهاجم فرهنگی در میان کاربران شبکه اجتماعی اینستا گرام میپردازد.
بر اساس ردیف شماره 1، با توجه به سطح معناداری جدول (053/0) بین میزان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و در معرض تهاجم فرهنگی قرارگرفتن آنها در استفاده از این شبکه، رابطه معناداری وجود ندارد.
بر اساس ردیف شماره 2، میتوان گفت که با اطمینان (95/0) و سطح خطای کوچکتر از (5%) بین بهرهمندی کاربران از سواد رسانهای و در معرض تهاجم فرهنگی قرارگرفتن آنها در استفاده از شبکه اینستاگرام رابطه وجود دارد.
بر اساس ردیف شماره3، با توجه به سطح معناداری بین دو متغیر سن و تهاجم فرهنگی که برابر (000/0) میباشد (که کمتر از 05/0 است)، نتیجه میگیریم که بین سن کاربران و در معرض تهاجم فرهنگی قرارگرفتن آنها در استفاده از شبکه اینستاگرام رابطه معناداری وجود دارد؛ زیرا مقدار ضریب همبستگی بین دو متغیر مثبت میباشد، این رابطه به صورت معکوس بوده؛ یعنی هر چه سن کاربران بالاتر باشد، به میزان (213/0-) تهاجم فرهنگی در آنها کمتر میشود.