چکیده:
سازمان یاددهنده سازمانی است که در آن همه اعضاء مشغول یاددادن و یادگرفتن هستند و امر یاددهی و یادگیری بدون توجه به جایگاه سازمانی افراد در آن سازمان انجام می شود. پژوهش حاضر به منظور ارائه مدل سازمان یاددهنده برای دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت. این پژوهش از نوع کاربردی و مدل یابی و از نظر تحلیل نتایج، همبستگی از نوع علی است که با استفاده از روش میدانی انجام شد. ابزار بکار گرفته شده در این پژوهش پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی صوری، محتوایی و سازه آن مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ تأیید شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه اعضای هیأت علمی و کارشناسان دانشگاه فرهنگیان بودند. حجم جامعه آماری این پژوهش 3686 نفر بود که 418 نفر به عنوان نمونه آماری با روش نمونهگیری در دسترس از نوع سهمی انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونه از جدول کوهن استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی، استنباطی و مدل معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان دهنده آن است که مدل تدوین شده سازمان یاددهنده برای دانشگاه فرهنگیان برازش مناسبی دارد و همه مؤلفههای مدل ارائه شده از نظر آماری معنادار هستند.
خلاصه ماشینی:
مدیران ارشد دانشگاه ها باید محیط یاددهی و یادگیری مناسب را برای اعضاء و 1- Teaching Organization کارکنان فراهم سازند و در آن ها انگیزه ایجاد کنند تا هم به یکدیگر یاددهند و هم از یکدیگر یاد بگیرند (٢٠١٤ ,Shekarchizade &Zare ).
زارع و همکاران (٢٠٠٨ ,Zare et al) در پژوهشی با الهام از مدل تیچی و کاردول ، مدلی از سازمان یاددهنده برای دانشگاه های دولتی ایران ارائه کردند که مؤلفه های آن شامل : دیدگاه قابل یاددهی، ایده ها، ارزش ها، انرژی هیجانی، قاطعیت در تصمیم گیری، اعضای دانشگاه (یاددهندگان و یادگیرندگان )، مشارکت اعضای دانشگاه در یادگیری متقابل ، فراهم سازی زمینه یادگیری متقابل ، الگوی ذهنی دانشگاه ، الگوی ذهنی رهبر، زیرساخت ارتباطی و نهادینه سازی ارزش یاددهی و یادگیری است که با به کارگیری این مؤلفه ها توسط مدیران ارشد دانشگاه ، یک چرخه یاددهی سخاوتمندانه ایجاد شده و باعث جاری شدن مستمر 1- Virtuous Teaching Cycle جریان یاددهی یادگیری در دانشگاه میشود.
با توجه به نتایج جدول (٢) و نظر به این که میزان t محاسبه شده در کلیۀ متغیرها بزرگ تر از ٢ است ، بنابراین همه تخمین های ارائه شده از لحاظ آماری معنادار هستند و میتوان از مدل تدوین شده به عنوان الگوی مناسب برای تبدیل دانشگاه فرهنگیان به سازمان یاددهنده استفاده کرد.
The Application of Teaching Organization Components by Managers at Central Libraries of Public Universities in Tehran According to Tichy' Theory.