چکیده:
تمامی آفرینشهای هنری و ادبی انسان در هر دورهای در ارتباط و پیوند با یکدیگر قرار میگیرند. به گونهای که با تحلیل مقایسهای میان آفرینشهای هنری و ادبی انسان در یک دوره میتوان به مولفههای سبکی یکسان و مشابهی دست یافت. استخراج ویژگیهای سبکی مشترک میان انواع هنرها نیازمند وجود ابزارهای دقیقی است که در تمامی آفرینشهای هنری و ادبی قابل سنجش باشد. بررسی عملکرد دو فرآیند انتخاب و ترکیب بر روی محور جانشینی و محور همنشینی ابزاری است که امکان بررسی مقایسهای سبک تمامی متون هنری و ادبی را برای سبکپژوه فراهم میکند. در این مقاله نحوة انتخاب و ترکیب نشانههای زبانی و بلاغی بر روی «محور جانشینی» و «محور همنشینی» در شعر شاعر برجستة سبک موسوم به هندی «بیدل دهلوی» در کنار مینیاتورهای هنرمندان دوره گورکانی مورد بررسی قرار میگیرد تا از منظر زبانشناسی، شیوة زیباییآفرینی این شاعر و این هنرمندان بررسی و ویژگیهای سبکی مشترک آنها استخراج شود. نتایج حاصل از این بررسی بیانگر عملکرد موازی دو فرآیند انتخاب و ترکیب در بسامدی نزدیک به هم است که کاربرد این دو فرآیند در کنار یکدیگر منجر به ایجاد پیچیدگیهایی در شعر بیدل و مینیاتورهای این دوره شده است. به عبارتی همانگونه که بیدل غزلها را آذینبندی کرده است که درک هر بیت در گرو اندیشیدن خواننده و دستیابی وی به انتخابهای شاعر از روی محور جانشینی است، درک معنا و مفهوم اجزای به کار رفته در مینیاتورها نیز نیازمند دستیابی به مفاهیم نمادین انتخاب شده از روی محور جانشینی است.
all kinds of artistic and literary creations of human related to gether in every period. In a comparative analysis of the artistic and literary creation of man in a period, the same stylistic features can be achieved. The extraction of common stylistic features Between different types of arts needs to Precision tools that examine all kinds of artistic and literary creations. The study of the performance of the two processes of selection and composition on the syntagmatic axis and paradigmatic axis is a tool that provides a comparative study of the style of all literary and artistic texts for the Researcher. In this paper, how the selection and composition the signals on the syntagmatic axis and paradigmatic axis in the poetry of famous poet of style known as Hindi, "Bidel Dehlavi" along with the Miniatures of the Gurkani Artists, is examined to extract Their common stylistic features from the perspective of Linguistics. The results of this study indicate the parallel functionof two selection and composition processes in frequency close to each other that the application of these two processes together lead to complications in Bidel poetry and Miniatures of the Gurkani Artists. In other words, just as Bidel has enunciated the ghazals, whose understanding of each bit depends on the reader's thinking and access to the poet's choices from the syntagmatic axis, the understanding of the meaning of the components used in the miniatures also also need access to the symbolic concepts Selected from the syntagmatic axis