چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان هوش عاطفی، ویژگیهای شخصیت و رضایت شغلی و نیز بررسی نقش تعدیلکنندگی جنسیت در رابطه بین این متغیرها در گروهی از دبیران دبیرستانها ی شهر شیراز بود. برای این منظور 145 دبیر مرد و 155 دبیر زن پرسشنامه هوش عاطفی (پترایدز و فارنهام، گاسلینگ، رینتفرو و سوان، 2003 ) و پرسشنام ه ،TIPI) 2001 )، پرسشنامه 10 گویه ای شخصیت اسپکتر، 1985 ) را تکمیل کردند. یافتهها نشان دادند که هوش عاطفی و برخی از ،JSS) رضایت شغلی عوامل شخصیت، پیش بین های خوبی برای رضایت شغلی دبیران بودند اما جنسیت نقش تعدیلکنندگی در روابط بین هوش عاطفی، ویژگیهای شخصیت و رضایت شغلی دبیران داشت.
خلاصه ماشینی:
همچنين نتايج جدول (٢)نشان مي دهد مقدار آزمون F براي بررسي تأثير ابعاد هوش عاطفي و ويژگي هاي شخصيت بر رضايت از تسهيلات رفاهي برابر با ٢/٦٤٠ بوده که در سطح ٠٠١٢=P معنادار است .
به اين ترتيب مقدار آزمون F براي بررسي تأثير ابعاد هوش عاطفي و ويژگي هاي شخصيت بر رضايت از همکاران برابر با ٨/٠٣٦ بوده که در سطح ٠٠٠٠١=P معنادار است .
نتايج جدول (٢)نشان مي دهد مقدار آزمون F براي بررسي تأثير ابعاد هوش عاطفي و ويژگي هاي شخصيت بر رضايت از ماهيت کار برابر با ١١/٣٥٠ بوده که در سطح ٠٠٠٠١=P معنادار است .
براي بررسي تفاوت بين دو جنس در هوش عاطفي ، ويژگي هاي شخصيت و رضايت شغلي از روش آماري آزمون تي مستقل (با سطح آلفاي ي ک صدم و کمتر از آن ) استفاده شد که نتايج آن در جدول (٣)نشان داده شده است .
بدين ترتيب نتايج جدول (٥)نشان مي دهد مقدار آزمون Fبراي بررسي تأثير ابعاد هوش عاطفي و ويژگي هاي شخصيت بر رضايت از تسهيلات رفاهي برابر با ٢/٦٤٥ بوده که در سطح ٠٠٢>P معنادار است .
بر اساس نتايج جدول (٥)، مقدار آزمون F براي بررسي تأثير ابعاد هوش عاطفي و ويژگي هاي شخص يت بر رضايت از همکاران برابر با ٤/٨٠٥ بوده که در سطح ٠٠٠٠١>P معنادار است .
نتايج جدول (٥)نشان مي دهد مقدار آزمون F براي بررسي تأثير ابعاد هوش عاطفي و ويژگي هاي شخصيت بر رضايت از ماهيت کار برابر با ٤/٤٢٨ بوده که در سطح ٠٠٠٠١>P معنادار است .