چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه دانشگاه مجازی در کشور و نیز تعیین وضعیت آینده آن انجام شده است. برای تحقق این هدف، از یکی از روشهای معتبر مدیریت راهبردی به نام «ماتریس سوات»[1] استفاده شده است. در این تحقیق، سعی شده است، به ارزیابی پدیده نوین و با اهمیت دانشگاه مجازی در کشور از طریق شناخت عوامل داخلی و خارجی موثر بر توسعه دانشگاه مجازی پرداخته شود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دستاندرکاران و صاحبنظران عرصه یادگیری الکترونیکی و دانشگاه مجازی در سراسر کشور است. نمونه آماری این پژوهش را 38 نفر از خبرگان حوزه مذکور تشکیل دادهاند. روش پژوهش، از نوع توصیفی ـ پیمایشی است که با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. در مجموع، نتایج حکایت از آن دارد که هر یک از چهار فرضیه اصلی بیانگر نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای موجود در کشور در راستای توسعه دانشگاه مجازی و تعیین وضعیت آینده این نوع دانشگاه در کشور است.
خلاصه ماشینی:
براي محقق ، پژوهش حاضر پوشيده است که آيا مسئولان و سياست گذاران آموزشي در کشور موارد فوق الذکر را پذيرفته اند يا خير؟ همين طور آيا پذيرفته اند که آموزش الکترونيکي و دانشگاه مجازي در ايران نيز در حال شکل گيري است و همچون کودکي خردسال است که در حال پاگرفتن است ؟ بنابراين ، با اين مجموعه موارد، تحقيق حاضر به اين مسئله خواهد پرداخت که عوامل مؤثر بر توسعۀ دانشگاه مجازي در ايران از بعد فرصت ، قوت ، تهديد و ضعف چگونه است ؟ به عبارت ديگر، اين تحقيق قصد دارد با ابزار تحليل «سوات » به شناخت و تجزيه و تحليل محيط داخلي و خارجي توسعۀ اين گونه سيستم آموزشي درکشور بپردازد.
تحقيقات زيادي در رابطه با چالش هاي نظام سنتي آموزش ، ظرفيت اندک نظام سنتي در مقايسه با نظام نوين آموزشي، هزينۀ بالاي نظام سنتي و تدوين و تشريح عوامل مؤثر بر توسعۀ دانشگاه مجازي در جهان صورت گرفته است که تحقيقات «ليتل جان » (١٩٩٧)، «هيتچ » (٢٠٠٠)، «مندل » (٢٠٠٥)، «پري» (٢٠٠٤) و «بليمان » (٢٠٠٤) از اين دست تحقيقات هستند.
Kohler از بعد گردآوري داده ها، اين تحقيق توصيفي ـ پيمايشي ١ (روش تحقيق زمينه يابي) است ؛ زيرا در آن به توصيف شرايط و ويژگيهاي دانشگاه مجازي و پيمايش ديدگاه هاي افراد خبره در زمينۀ عوامل موجود و عوامل حائز اهميت براي توسعۀ دانشگاه مجازي پرداخته شده است .