چکیده:
آموزه موعودباوری از مفاهیم جذاب و مورد اتفاق تمام فرق اسلامی بوده و شیعیان با توجه به مقوله انتظار، مشتاقانه به دنبال ظهور موعود پایانی هستند. به همین جهت جریانهای انحرافی از این اشتیاق سوءاستفاده کرده و در میان شیعیان دام آموزههای انحرافی خود را گسترده و با بهرهگیری از منابع قدما و معاصرین ادعای خود را مستند به تعدادی از روایتهای مهدوی نمودهاند. مهمترین شگرد مدعیان در انتقال پیامشان بهرهگیری از «تحریف» در روایات میباشد و متاسفانه از این رهگذر تعدادی از مشتاقان به مهدویت و حتی برخی از طلاب حوزه علمیه قم و نجف را با خود همراه نمودهاند. در این نوشتار بر آنیم تا با روش توصیفی _ تحلیلی به مقوله تحریف پرداخته وپس از بررسی مفاهیم کلیدی، به عوامل بسترساز و شیوهای ایجاد تحریف اشاره نمائیم. نتایج حاصله از این مطالعه این است که مدعیان دروغین با افزودن یا حذف کلمه و جملهای در روایت، تغییر در تقدیم و تاخیر کلمات، ترجمه غلط، مصداقگیری بی مورد و راههای دیگر انحراف خود را مستند به روایات نموده و از عوامل بسترسازی همانند جهل در میان عوام و خواص، دوری از فقها و ترویج فراحسگرایی استفاده نمودهاند.
خلاصه ماشینی:
"/> بیان یکی از مصادیق بارز و آشکار است و انحصار را نمیرساند، لذا تغییر در هر کلام و سخنی را میتوان تحریف آن دانست و در مورد احادیث و روایات نیز تحریف وجود داشته و مراد از حدیث محرف را چنین دانستهاند: [حدیث محرف] آن است که در آن تغییری از روی جهل و سفاهت تغییردهندگان یا به صورت اضافه نمودن عبارتی به گفتار اصلی، یا کم نمودن عبارتی و یا تغییر حرفی به جای حرفی دیگر که مشابه آن نیست، روی داده باشد.
<H4>حداکثری گرفتن و عمومیت دادن به مصداق</H4> نمونه این دسته را میتوان در روایتهای نافی قیام قبل از ظهور حضرت مهدی؟عج؟ دانست چرا که محتوای این روایات نافی قیامهایی است که رهبران آنها خود را به نام مهدی موعود( معرفی میکردند؛ همانند محمدبن عبدالله نفس زکیه و قیامهای زیدیه و یا نافی قیامهایی بود که مترصد سوءاستفاده از شیعیان جهت به کرسی نشاندن مخالفان اهلبیت؟عهم؟ بودند همانند قیام ابومسلم خراسانی.
(کشی، 1363ش: 276) متاسفانه این فرهنگ در میان مردم عادی و برخی از متولیان فرهنگی رنگ باخته است و هر موضوعی را از هر فردی جستوجو نموده و یا گمان دارند اگر فردی در رشتهای متخصص است باید در تمام رشتههای دیگر نیز ابراز نظر کنند!
(نجاشی، 1418ق: 39) در عبارتی دیگر مرحوم نجاشی که خود بزرگترین کتابشناس بوده است عنوان میکند که اگر چه به کتابهای حسین و حسن فرزندان سعید اهوازی طریق و راههای بسیاری دارم و از تعداد زیادی از افراد این کتابها را شنیدهام اما استادم ابن نوح سیرافی تصریح میکند که اولویت در نقل احادیث از کتاب نوشته شده توسط احمدبن محمدبن عیسی میباشد و در نقل بر آن اعتماد کن.