چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اﻋﺘﺒﺎرﺳﻨﺠﯽ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﻣﻌﻠﻢ اﺛﺮﺑﺨﺶ در دورة اﺑﺘﺪاﯾﯽ اﺳﺖ. در ﺑﺨﺶ اول از روش ﮐﯿﻮ اﺳﺘﻔﺎدهﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﮥ آﻣﺎری در اﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﮥ اﺳﺎﺗﯿﺪ ﻋﻠﻮمﺗﺮﺑﯿﺘﯽداﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی ﺗﻬﺮان ﺑﻮده )349=N( ﮐﻪ از اﯾﻦ ﻣﯿﺎن 20 ﻧﻔﺮ ﺑﻪﺻﻮرت ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ و ﮔﻠﻮﻟﻪ ﺑﺮﻓﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ، ﻧﻤﻮدار ﮐﯿﻮ اﺳﺖ ﮐﻪ رواﯾﯽ آن ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ 40 ﺳﻨﺪ و ﻧﻈﺮات 3 ﻧﻔﺮ از اﺳﺎﺗﯿﺪ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﻣﻮرد ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﺑﻪ روش آزﻣﻮن ﻣﺠﺪد، ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آن ﻧﯿﺰ 0/84 ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪ. ﺑﺨﺶ دوم ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ ﺑﻮده ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻌﮥ آﻣﺎری آن ﮐﻠﯿﻪ اﺳﺎﺗﯿﺪ ﻋﻠﻮم-ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی ﺗﻬﺮان، اﻋﻀﺎی اﻧﺠﻤﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ-درﺳﯽ و ﮔﺮوهﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ دورة اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺗﻬﺮان اﺳﺖ )987=N( ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ 325 ﻧﻔﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮده ﮐﻪ رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ آن ﻣﻮرد ﺗﺄﯾﯿﺪ 3 ﻧﻔﺮ از ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮان ﻗﺮارﮔﺮﻓﺖ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آن )0/96=α( ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ. ﻋﻤﺪة ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ 65 وﯾﮋﮔﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ ﮐﻪ در 7 ﺑﻌﺪ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ، ﺗﺮﺑﯿﺖ دﯾﻨﯽ-اﺧﻼﻗﯽ، ﮐﺎراﻧﺪﯾﺸﯽ، ﺻﻼﺣﯿﺖ و ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽﻫﺎ، ﺗﺪرﯾﺲ ﻣﺆﺛﺮ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﺎرآﻣﺪ ﮐﻼس و ﻧﻈﺎرت و ارزﺷﯿﺎﺑﯽ دﺳﺘﻪﺑﻨﺪیﮔﺮدﯾﺪ. ازﻧﻈﺮ آﻣﺎر 7 ﺑﻌﺪ ﻣﺬﮐﻮر دارای اﻋﺘﺒﺎر وﻟﯽ از ﺑﯿﻦ 65 وﯾﮋﮔﯽ، 5 وﯾﮋﮔﯽ از اﻋﺘﺒﺎر ﻻزم ﺑﺮﺧﻮردار ﻧﯿﺴﺖ.