چکیده:
نظریه خودمختاری بیان میکند که محیط اجتماعی فرد تعیینکنندة اصلی در میزان انگیزش خودمختار برای شرکت در فعالیت ورزشی است. هدف پژوهش حاضر، پیشبینی انگیزة شرکت در ورزش نوجوانان با استفاده از انگیزش دبیران تربیتبدنی، براساس نظریة خودمختاری بود. تعداد 102 دبیر زن تربیتبدنی و 510 دانشآموز دختر دورة متوسطة اول از چهار منطقة آموزشوپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 به روش تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامة انگیزش مربیان (مکلین و همکاران، 2012) و پرسشنامة انگیزة شرکت در ورزش (گیل و همکاران، 1983) استفاده شدند. یافتهها نشان داد که همبستگی معنادار مثبتی بین انگیزش دبیران و انگیزة شرکت در فعالیتهای ورزشی دانشآموزان دختر وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که انگیزش دبیران پیشبینیکنندة مستقیم برای انگیزش شرکت در ورزش دانشآموزان است. مولفة تنظیم درونفکنیشده و بیانگیزشی بیشترین سهم نسبی را در پیشبینی انگیزة ورزشی دانشآموزان دارند. این یافتهها بر اهمیت توجه به ابعاد اثرگذار انگیزشی معلمان تربیتبدنی بر انگیزة شرکت در ورزش دانشآموزان تاکید میکنند.
خلاصه ماشینی:
پژوهشگران روانشناسی ورزش باید توجه کنند که رفتارهای مربی درزمینة رفتارهای حامی استقلال ممکن است بهطور مثبتی با رضایتمندی از نیازهای دانش¬آموزان رابطه داشته باشند؛ بهعنوانمثال، هنگامیکه یک مربی آنها را آموزش می¬دهد، تشویق می¬کند، انتخاب آنها را حمایت می¬کند و افکار و سؤالهایشان را پاسخ می¬دهد، در دانشآموزان رضایتمندی از نیازهای شایستگی، استقلال و ارتباط با دیگران بهوجود می-آید؛ زیرا، مربیان آزادانه آنها را تشویق می¬کنند (استقلال)، به توسعة توانایی¬های ورزشکاران کمک می¬کنند (شایستگی) و موجب تعامل مثبت ورزشکار با جامعه می¬شوند و رابطة بین خود و ورزشکار (ارتباط با دیگران) را بهبود می¬دهند (سولستاد و همکاران، 2015).
بهطور خلاصه، تمامی پژوهش¬های ذکر شده یا درزمینة اثر متغیرهای درونفردی دانش¬آموزان مانند سن، جنس، نژاد و انگیزه¬های بیرونی و درونی¬شان بر انگیزة مشارکت ورزشی آنها انجام شدهاند یا اینکه رابطة حمایت اجتماعی و رویکردهای حامی استقلال مربیان با انگیزة شرکت در ورزش دانش¬آموزان سنجیده شده است؛ اما چالش موجود درزمینة این پژوهش¬ها آن است که با توجه به آنچه نظریة خودمختاری بیان می¬کند، آیا انگیزش خودمختاری دبیران می¬تواند با انگیزش خودمختاری دانش¬آموزان و بروز رفتارهای ورزشی آنان ارتباطی داشته باشد.
Journal of sport & exercise psychology, 36(4), 331-46.
Journal of Sport Management & Developement, 1(4), 117-34.
The relationship between social support from physical education teachers and students’ achievement motivation in sport activities.
Journal of Sport & Exercise, 33, 255-72.
استناد به مقاله Prediction of the Participation Motivation in Sport of Girls on the Basis of the Motivation of Physical Education Teachers, with the Self-Determination Theory Approach Maryam Abdoshahi1 Received: 2016/12/10 Accepted: 2017/02/27 Abstract According to SDT, the social environment surrounding an individual is a central determinant of autonomous motivation to be physically active.