چکیده:
شعر شهریار مجموعهای هماهنگ و دلکش از رنگ و صوت و زندگی است که هر دم و بازدم ضرباهنگ دلها را تکرار میکند؛ وی با زبان و نگاهی ویژه در انواع و قالبهای مختلف شعر سنّتی سخن پردازی کرده است؛ آثار او در هر نوع و قالبی، هم از نظر قوّت و کیفیّت و هم از نظر کمیّت در خور توجّه است؛ یکی از بزرگترین خدمات شهریارودیگر همراهان او ایجاد تحوّل در عرصه غزل فارسی است، جریان پویایی که امروز با عنوان «غزل نو» به موازات شعر نو به حیات خود ادامه میدهد؛ درهمین راستا مکتب شهریار با منظومهها و قطعات نوشکل گرفت. شعرهای این مکتب بیشتر از آنکه به اعتبار قالب و فرم ظاهری شناخته شوند، با رمانتیسم قالب تمایز و تشخیص مییابند. منظومة «حیدر بابایه سلام»، که از نخستین اشعار شهریار به زبان مادری است، به زبانی روان ورسا سروده شده است. برداشتگاه زبانی این منظومه، زبان زنده و رایج روستاهای آذربایجان می باشد. بر خلاف حیدر بابا، در سهندیّه شاعر به زبان ادبی میگراید. شاید بتوان سهندیّه را اوج هنر شهریار در زبان مادری اش دانست.
خلاصه ماشینی:
تأثیر اشعار شهریار بر ادب فارسی معاصر صدّیقه ستودهنیا کرانی 1 اعظم محمّدیپور سعادت آبادی 2 چکیده شعر شهریار مجموعهای هماهنگ و دلکش از رنگ و صوت و زندگی است که هر دم و بازدم ضرباهنگ دلها را تکرار میکند؛ وی با زبان و نگاهی ویژه در انواع و قالبهای مختلف شعر سنّتی سخن پردازی کرده است؛ آثار او در هر نوع و قالبی، هم از نظر قوّت و کیفیّت و هم از نظر کمیّت در خور توجّه است؛ یکی از بزرگترین خدمات شهریارودیگر همراهان او ایجاد تحوّل در عرصۀ غزل فارسی است، جریان پویایی که امروز با عنوان «غزل نو» به موازات شعر نو به حیات خود ادامه میدهد؛ درهمین راستا مکتب شهریار با منظومهها و قطعات نوشکل گرفت.
اگر چه استاد شهریار بیشتر در اشعار فارسی خود کمابیش به طبیعت، روستا و خاطرات کودکیاش پرداخته بود، امّا علاقة شاعر به تركی گویی سبب شد تا بخش قابل توجّه از آثار ترکیاش به این موضوع اختصاص یابد.
خواننده از همان نخستین بند منظومه خود را در فضای سرشار از صفا و صمیمیّت روستا میبیند: حیدر بابا، ایلدیریملار شاخاندا سئللر، سولارشاققیلداییب آخاندا قیزلار اوناصف باغلاییب باخاندا سلام اولسـون شوکتیـزه، ائلیزه منیم ده بیر آدیم گلسین دیلیزه ***** حیدربابا کهلیک لرین اوچانـدا کول دیبیندن دووشان قالخیب قاچاندا باغچالارین چیچکله نیب آچاندا بیزدن ده بیر ممکن اولسا،یادائله آچیلمیـان اورکلری شـــاد ائله (دیوان ترکی،1:1387) 2- عشق و هجران شهریار، شاعری است سوته دل، که شکوفایی طبع خود را ماحصل عشقی نافرجام میداند؛ در غزلهای فارسی و ترکی او بیشتر صدای سخن عشق بلند است، البتّه شاعر بزرگ، عشق مجازی را نقطة عزیمتی میبیند برای حرکت به سوی عشقی حقیقی...