چکیده:
غزل اجتماعی یکی از انواع غزل است که با وقوع انقلاب مشروطه در ایران رواج یافت. در این مقاله، ابتدا غزل اجتماعی تعریف گردیده و مختصری در مورد غزلیّات اجتماعی دورة مشروطه توضیح داده شده است. سپس، غزلیّات اجتماعی دورة مشروطه در لایة آوایی، تحت سه عنوان اصلی: موسیقی کناری (ردیف و قافیه)، موسیقی بیرونی(وزن) و موسیقی میانی(آرایه¬های لفظی) بررسی و تحلیل شده است. بیشتر غزلیّات اجتماعی دورة مشروطه، مردّف و ردیف¬ها بیشتر، پویا(فعلی) است. همچنین واژگانی مانند: آزادی، وطن، میهن، کارگر و انقلاب -که با توجّه به اوضاع سیاسی و اجتماعی دورة مشروطه وارد شعر و غزل شده- در جایگاه ردیف و قافیه آمده است. بیشتر غزلیّات اجتماعی دورة مشروطه با اوزان «متوسّط خفیف» و «متوسّط ثقیل» - که اوزانی جویباری، نرم و حزن¬آور است- سروده شده و بین این اوزان با درونمایه و محتوای غزل اجتماعی این دوره، هماهنگی و تناسب وجود دارد. همچنین آرایه¬های لفظی مانند: تکرار واژه و واج، جناس و سجع در این غزلیّات بکار رفته و موجب غنای موسیقی این غزلیّات شده است.
خلاصه ماشینی:
سپس، غزليّات اجتماعی دورة مشروطه در لایة آوایی، تحت سه عنوان اصلی: موسیقی کناری (ردیف و قافیه)، موسیقی بیرونی(وزن) و موسیقی میانی(آرایههای لفظی) بررسی و تحلیل شده است.
همچنین واژگانی مانند: آزادی، وطن، میهن، کارگر و انقلاب -که با توجّه به اوضاع سیاسی و اجتماعی دورة مشروطه وارد شعر و غزل شده- در جایگاه ردیف و قافیه آمده است.
بیشترِ غزليّات اجتماعی دورة مشروطه با اوزان «متوسّط خفیف» و «متوسّط ثقیل» - که اوزانی جویباری، نرم و حزنآور است- سروده شده و بین این اوزان با درونمایه و محتوای غزل اجتماعی این دوره، هماهنگی و تناسب وجود دارد.
همچنین آمار غزليّات مردّف نشان میدهد که ردیف، نقش برجسته و مهمّی در غزليّات اجتماعی عصر مشروطه دارد و شاعران دورة مشروطه به تاثیر ردیف در افزایش موسیقی شعر و اهمّيّت آن در انتقال مفاهیم اجتماعی، آگاهی کامل داشتهاند.
مثلاً شاعر با ردیف قرار دادن واژة «آزادی» و واژة «انقلاب» در غزليّات زیر، انتقال پیام اجتماعی را آسان نموده و موجب شده تا اندیشة اصلی او که همان آزادی و انقلاب است، آسانتر به مخاطب انتقال یابد و شعرش تاثیر بیشتری بر مخاطب داشته باشد: قسم بـه عزّت و قدر و مقـام آزادي؛ ؛ کـه روح بخش جهـان است نام آزادي (فرّخي یزدی، 1387: 58) نـای آزادی کند چون نی نـوای انقلاب؛ ؛ باز خـون سازد جهـان را نینوای انقلاب (همان: 58) کاربرد واژههای «ایران»، «میهن»، «ایرانی» و «وطن» نیز به عنوان ردیف در غزليّات شاعران دورة مشروطه، نشانة وطندوستی و میهنپرستی شاعران این دوره است.