چکیده:
هدف کلّی این پژوهش، طراحی الگوی شایستگی مدیران مدارس دورة ابتدایی شهر تهران است. برای دستیابی به این هدف، اهداف فرعی شناساییِ ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای الگو، اولویتبندی و ارزیابی آن تدوین شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر دادهها آمیختة اکتشافی است. از نظر ماهیت و نوع مطالعه، پژوهش حاضر بر مبنای نظریة دادهبنیاد و به روش پیمایشی مقطعی انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش، 30 نفر از متخصّصان دانشگاهی و خبرگان آموزشیِ با سابقة مدیریت مدارس بهویژه دورة ابتدایی انتخاب شده و از طریق مصاحبه و فن دلفی شاخصهای الگوی شایستگی مدیران شناسایی شده است. یافتههای حاصل از مصاحبهها با استفاده از نظریة دادهبنیاد، در سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی، انتخاب شدند و نتایج در سه مرحلة اجرای فن دلفی به تأیید رسید. در نهایت، 124 مفهوم کلیدی در قالب 13 مؤلفه و 6 بعد شناسایی شده است. جامعة آماری پژوهش در مرحلة کمّی، شامل 175 نفر از مدیران مدارس دورة ابتدایی شهر تهران است. نمونة آماری 120 نفر (40 مدیر زن و 80 مدیر مرد) است که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها در مرحلة کیفی از نظریة دادهبنیاد و در مرحلة کمّی از آزمون تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی، 124 گویة تأییدشدة این پژوهش، در قالب 6 بعد شامل شایستگیهای ذهنی-بینشی (با 2 مؤلفه و 15 گویه)، شایستگیهای درونفردی (با 2 مؤلفه و 20 گویه)، شایستگیهای بین فردی (با 2 مؤلفه و 17 گویه)، شایستگیهای اخلاقی (با 2 مؤلفه و 11 گویه) شایستگیهای عملکردی (با 3 مؤلفه و 40 گویه) شایستگیهای رهبری (با 2 مؤلفه و 21 گویه) طبقهبندی شده است.