چکیده:
این پژوهش با هدف مقایسهی مولفههای کاملگرایی، هوش هیجانی و سلامت روانی در دانشآموزان تیزهوش و عادی در قالب یک طرح پژوهشی توصیفی از نوع علّی مقایسهای با تعداد 100 نفر دانشآموز دختر مقطع متوسطه (50 نفر تیزهوش و50 نفر عادی) که بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند، انجام شد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامهی سلامت روان جیاچکیو[1]، پرسشنامهی هوش هیجانی بارآن[2]، پرسشنامهی کاملگرایی هیل[3] و تست سنجش هوشبهر ریون[4]. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره[5] مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که بین کاملگرایی، سلامت روان و هوش هیجانی دانشآموزان تیزهوش و عادی در سطح معناداری (P<0.05) تفاوت وجود دارد. کاملگرایی، میزان عدم سلامت روان، اضطراب و بیخوابی، احساس خستگی و نیز عدم توانایی مقابله و افسردگی دانشآموزان تیزهوش بیش از دانشآموزان باهوش متوسط بود. همچنین هوش هیجانی دانشآموزان تیزهوش کمتر از دانشآموزان عادی بود و کاملگرایی دانشآموزان تیزهوش بهطور معناداری از دانشآموزان عادی بالاتر بود.