چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رهبری تحولآفرین مدیران و توانمندی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پژوهشهای رگرسیونی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران میباشد، که تعداد آنها برابر با 315 نفر میباشد و از این تعداد 152 نفر از طریق نمونهگیری طبقهای به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که پرسشنامه توانمندی روانشناختی (اسپریتزر و میشرا، 1997) و پرسشنامه رهبری تحولآفرین (باس و آولیو، 1997) برای این منظور استفاده شد. روایی ابزارها از نوع روایی محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (برای هر پرسشنامه به ترتیب؛ 77/0 و 79/0) بدست آمد. نتایج نشان داد رهبری تحولآفرین مدیران و توانمندی روانشناختی اعضای هیأت علمی بالاتر از متوسط بوده و از نظر آماری نیز معنیدار است. همچنین همبستگی مثبت و معنیداری بین رهبری تحولآفرین و توانمندی اعضای هیئت دانشگاه تهران وجود دارد. نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که مؤلفههای رهبری تحولآفرین شامل؛ ویژگیهای آرمانی، رفتار آرمانی، انگیزش الهام بخش، ترغیب ذهنی و ملاحظات فردی قابلیت پیشبینی توانمندی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران را دارا میباشند.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد رهبري تحول آفرين مديران و توانمندي روان شناختي اعضاي هيأت علمي بالاتر از متوسط بوده و از نظر آماري نيز معني دار است .
نتايج رگرسيون چندگانه نيز نشان داد که مؤلفه هاي رهبري تحول آفرين شامل ؛ ويژگي هاي آرماني ، رفتار آرماني ، انگيزش الهام بخش ، ترغيب ذهني و ملاحظات فردي قابليت پيش بيني توانمندي اعضاي هيأت علمي دانشگاه تهران را دارا مي باشند.
Humphreys & Einstein اعضاي هيأت علمي از عوامل اصلي و مهم نظام آموزشي کشور به شمار مي روند (پورکريمي ، ١٣٩٣) و توانمندي آن ها بر عملکرد آموزش عالي تأثير مستقيم دارد (قارون ، ١٣٧٣).
بنابراين مي توان گفت اثربخشي و کارايي مؤسسات آموزش عالي به کيفيت اعضاي هيأت علمي آنان وابسته است (بائوم ، ١٩٨٨، ترجمه آراسته ١٣٨٢) لذا ضروري است که مديران دانشگاه ها با توجه به شرايط و مقتضيات خود، ساز و کارهاي مناسب را جهت توانمندي اعضاي هيئت علمي در نظر گرفته و کليه امکانات خود از جمله به کارگيري سبک رهبري مناسب را در نظر گيرند.
براي تعيين رابطه و نقش يا سهم هر يک از مؤلفه هاي رهبري تحولي بر توانمندي اعضاي هيأت علمي نيز نتايج نشان داد بين متغيرهاي مورد بررسي و تمام مؤلفه هاي تشکيل دهنده آن ها همبستگي مثبت و معني داري وجود دارد.
Studying the relationship between transformational leadership and psychological empowerment of teachers in Abade Township.