چکیده:
در ادبیات کارآفرینی گفته شده است که دانش و مهارت کارآفرینی را میتوان آموخت و آن را در محیط مناسب توسعه داد از این رو آموزش نقش مهمی در توسعه فرهنگ کارآفرینی دارد. پژوهش حاضر به بررسی نتایج حاصل از اجرای آموزشهای کارآفرینی در تعدادی از دبیرستانهای کار و دانش شهرستان بجنورد پرداخته و بر مبنای پیشینه تحقیق مدلی را برای ارزیابی کیفیت این آموزشها ارائه میکند. این تحقیق از نوع روش، توصیفی- پیمایشی بوده و دادهها از طریق پرسشنامه و مصاحبه گردآوری شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد آموزش کارآفرینی با تکیه بر سه سازه؛ ایجاد مهارتهای کارآفرینی، ایجاد اشتیاق برای انجام فعالیتهای کارآفرینانه و پرورش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه در دانشآموزان خواهد توانست به میزان قابل توجهی بر ایجاد قصد کارآفرینانه در دانشآموزان تأثیر مثبت داشته باشد. همچنین دو متغیر تواناییهای مدرسین و امکانات کمک آموزشی، رابطه میان آموزش کارآفرینی و ایجاد قصد کارآفرینانه در دانش آموزان را تعدیل مینمایند.
خلاصه ماشینی:
ارائه مدلي براي ارزيابي کيفيت آموزش کارآفريني با تأکيد بر نقش تعديل گري توانايي هاي مدرسين و به کارگيري امکانات کمک آموزشي 1 بابک ضياء 2 سيد رسول حسيني 3 مجيد وقار موسوي چکيده در ادبيات کارآفريني گفته شده است که دانش و مهارت کارآفريني را مي توان آموخت و آن را در محيط مناسب توسعه داد از اين رو آموزش نقش مهمي در توسعه فرهنگ کارآفريني دارد.
بدين منظور لازم است به سؤالات زير پاسخ داده شود: الف ) آموزش کارآفريني بر پايه چه سازه هايي مي تواند در ايجاد قصد کارآفرينانه در دانش آموزان مؤثر باشد؟ ب) چه متغيرهاي در تسهيل اين فرآيند مؤثرند؟ ج) چه شاخص هاي براي شناسايي متغيرهاي مکنون تحقيق وجود دارد؟ تئوري رفتار برنامه ريزي شده توسط آجزن در سال ١٩٩١ ارائه شد.
با توجه به معنادار بودن آماره t و روابط مثبت علت و معلولي بين سازه اي مي توان گفت آموزش کارآفريني مي تواند بر اساس مدل ارائه شده به ميزان ٥٤% در ايجاد قصد کارآفرينانه در دانش آموزان تأثير مثبت داشته باشد که اين امر فرضيه شماره (٤) را تأييد مي کند.
نتايج اين تحقيق همچنين نشان دهنده آن است که متغيرهاي توانايي هاي مربيان و امکانات کمک آموزشي ، رابطه ميان آموزش کارآفريني و ايجاد قصد کارآفرينانه در دانش آموزان را تعديل مي نمايد و بر آن تأثير مثبت دارد.
, (2008),”The impact of entrepreneurship Education on entrepreneurial Outcomes”, Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 15 No. 2, 2008, Pp. 382-396.