چکیده:
پژوهش حاضر یک مطالعه شبه تجربی است که به منظور مقایسه اثربخشی آموزش هوش هیجـانی بر مهارتهای اجتماعی و شیوه مقابله با استرس در دانـش آمـوزان انجـام گرفتـه اسـت. جامعـه آمـاری پژوهش تمامی دانش آموزان دختر شاهد مقطع دبیرستان شهر همدان در سال تحصیلی 89-90 میباشـند که نمونهای به حجم 30 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آموزش هـوش هیجانی و گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها را پرسشنامههای مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (1992) و شیوههای مقابله با استرس اندلر و پارکر (1990) تشـکیل مـیدهـد. پرسشـنامه مهـارتهـای اجتماعی و شیوه مقابله با استرس به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا گردیدند. افراد گروه آمـوزش هوش هیجانی 12 جلسه ساختار یافته 90 دقیقهای در هر هفته به مدت 2 ماه شرکت کردنـد ولـی گـروه گواه هیچ آموزشی را دریافت نکرد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شـده اسـت. نتـایج یافتهها نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای اجتماعی و شیوههای مقابله با استرس (مسـاله مداری و اجتنابی) شدت اثر بالایی دارد اما بر شیوه هیجان مداری شدت اثر پایینی دارد. میتـوان نتیجـه گرفت که آموزش هوش هیجانی بر افزایش مهارتهای اجتماعی و اتخاذ شیوههـای مقابلـه بـا اسـترس کارآمد و موثر است.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي -پژوهشي مطالعات آموزشي و آموزشگاهي سال دوم ، شماره پنجم ، تابستان ١٣٩٢ اثر بخشي آموزش هوش هيجاني بر مهارت هاي اجتماعي و شيوه هاي مقابله با استرس دانش آموزان دبيرستاني شاهد دختر همدان 1 داريوش اميني 2 اکبر همتي ثابت 3 معصومه همتي چکيده پژوهش حاضر يک مطالعه شبه تجربي است که به منظور مقايسه اثربخشي آموزش هوش هيجـاني بر مهارت هاي اجتماعي و شيوه مقابله با استرس در دانـش آمـوزان انجـام گرفتـه اسـت .
فـردي که نافذ مهارت هاي عاطفي و اجتماعي است نمـي توانـد ارتبـاط نـامطلوب و سـالمي بـا ديگران برقرار کرده و در مواجهه با موقعيت هاي دشوار زندگي که نمي توان تصميم گيري را صرفا به عقل سپرد با شکست رو به رو خواهد شد (بار آن و پـارکر، ٢٠٠٠) سـونگ ، هانگ ، پنگ و لاو (٢٠١٠) در بررسي خود دريافتند کـه آمـوزش هـوش هيجـاني باعـث افزايش توانايي تعاملات اجتماعي دانش آموزان با نقايص ذهني و عمومي شده است .
فتـوحي (١٣٨٠) در پژوهشـي تحـت عنوان بررسي اثربخشي آموزش ابراز وجود (يکي از مؤلفه هاي هوش هيجاني ) بـه شـيوه گروهي در افزايش توان مقابله با استرس دانش آموزان دختر دبيرستاني ناحيه ٥ مشهد به اين نتيجه دست يافت که آموزش ابراز وجـود تـوان مقابلـه دانـش آمـوزان را در مـوارد استرس زا بالا مي برد.
بنابراين مي توان نتيجه گرفت که آموزش هوش هيجاني بـر افزايش مهارت هاي اجتماعي و اتخاذ شيوه مقابله با استرس کارآمد، مؤثر است .
نتايج اين پژوهش در کل نمايانگر آن بود که آموزش هوش هيجاني بـر مهـارت هـاي اجتماعي و شيوه مقاله با استرس دانش آموزان دبيرستاني مؤثر است .
Emotional intelligence and its relation of every day behavior journal of personality and individual differences, 39, pp:1387-1402.