چکیده:
دگرگونیهایی که در دهههای اخیر در وضع روابط اقتصادی افراد جامعه رخ داده، دانشمندان مکتب حقوق و اقتصاد را به سوی ایجاد تحول در حقوق قراردادها، در راستای حمایت از اقشار ضعیفتر روابط اقتصادی، سوق داده است. یکی از عرصههای تغییر در حقوق قراردادها پردازش نظریه تعهد به دادن اطلاعات در بورس است که اگر چه هدف اولیه آن حمایت از سرمایهگذاران عادی بازار اوراق بهادار است اما به طور غیرمستقیم منجر به کسب اعتبار برای شرکتهای حاضر در بورس و کاهش هزینههای مبارزه با تقلب در بازار اوراق بهادار شده است. نظریه مذکور به گونهای طراحی شده است که موجب افشای جزئیات گستردهای در مورد شرکتهای بورسی میگردد. مقاله حاضر ابتدا به شناخت مبانی نظری تعهد به دادن اطلاعات در بورس پرداخته و سپس در صدد بیان اصول حاکم بر اجرای این تعهد میباشد.
خلاصه ماشینی:
یکی از عرصـه هـای تغییر در حقوق قراردادها پردازش نظریه تعهد به دادن اطلاعات در بورس است کـه اگـر چه هدف اولیه آن حمایت از سرمایه گذاران عادی بازار اوراق بهادار اسـت امـا بـه طـور غیرمستقیم منجر به کسب اعتبار برای شرکتهای حاضر در بـورس و کـاهش هزینـه هـای مبارزه با تقلب در بازار اوراق بهادار شده است .
(گفتار دوم ) گفتار اول: مبانی تعهد به ارائه اطلاعات در بورس ٢- افشاء صحیح اطلاعات ؛ وسیله ای برای کسب اعتبار شرکت افشاء اجباری اطلاعات از دو جهت برای شرکتهای موفق مفید خواهد بود: به لحاظ اقتصادی ، انتشار اخبار امید آفرین و صحیح درباره شـرکت باعـث خواهـد شـد کـه سهام و دیگر اوراق بهادار آن با قیمـت بـالاتری معاملـه شـود، ١ چـه اینکـه ، بـه قـول حقوقـدانان اقتصادی در امریکا، اصل بر وجود اخبار بد است مگر این که شرکت اطلاعـات خـوب را منتـشر کند.
Hargis, (2000), “International cross-listing and stock market development in emerging economies”, 9 International Review of Economics and Financial, p.
در این اطلاعات کـه از آن به عنوان «اطلاعات نهانی » تعبیر میشود وجود چهار ویژگی شرط است : عدم افـشاء بـرای عمـوم (نهانی بودن )، دقیق و شامل جزئیات بودن ، قابلیت تأثیر قابل توجه در قیمـت و مربـوط بـودن بـه ناشر اوراق بهادار (بند ٣٢ ماده ١ قانون بورس ١٤).
Davise, (1997), Gower's Principles of Modern Company Law, Sixth Edition, London, Sweet and Maxwell, pp.
Farrar, John H, Furrey Nigel E, Hannigan, Bernda M, (1991), Farrar's company law, Third edition, London, butter worths.