چکیده:
زمینه: بیشترین یادگیری از طریق آموزش رسمی در مدارس اتفاق می افتد و سیستم های اثربخش مدارس نیازمند ترکیب صحیحی از منابع و تسهیلات آموزشی مناسب، جهت گیری اخلاقی جو مدرسه و دانش آموزانی که آماده یادگیری هستند می باشند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جو اخلاقی بر حس تعلق به مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزانی بود که در سال تحصیلی1395-1394 در دبیرستانهای متوسطه نظری دوره دوم ارومیه مشغول به تحصیل بود. با روش طبقه ای نسبی 1003 دانش آموز به صورت تصادفی انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های استاندارد جو اخلاقی و حس تعلق به مدرسه جمع آوری شد. برای آزمون مدل مفهومی از روش تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که مولفه های جواخلاقی با حس تعلق به مدرسه ارتباط مستقیم و مثبت دارند. همچنین، مولفه های جو اخلاقی از طریق حس تعلق به مدرسه با پیشرفت تحصیلی رابطه غیرمستقیم و مثبت دارند. می توان نتیجه گیری کرد که هرگونه بهبود در جو اخلاقی مدرسه می تواند با بهبود حس تعلق در مدرسه و پیشرفت تحصیلی همراه باشد.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که جو اخلاقی به طور مستقیم باعث ارتقای حس تعلق به مدرسه در دانش آموزان میشود. همچنین جو اخلاقی به طور غیرمستقیم موجب بالا رفتن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان میشود.