چکیده:
این مطالعه، "محیط یادگیری خانه" دانش آموزان جهشی و همتایان غیر جهشی آنها را با در نظر گرفتن دو مولفه میزان مشارکت والدین در فعالیتهای یادگیری کودک در خانه و همچنین مشارکت والدین در اجتماعات محلی به همراه دانش آموزان مقایسه کرده است. محیط یادگیری خانه یکی از عناصر مهم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و رشد اجتماعی عاطفی آنهاست. فرضیه این است که دانش آموزان جهشی نسبت به گروههای همتا، دارای محیط یادگیری غنی تر در خانه باشند. در این مطالعه طولی، یک گروه آزمایشی (آنهایی که از پایه دوم به چهارم جهش کرده اند) و دو گروه همتا (الف: همکلاسیهای قدیم گروه آزمایشی که جهش نکرده و به صورت عادی به پایه سوم رفته اند؛ ب: همکلاسیهای جدید گروه آزمایشی که در پایه چهارم اند، اما یک سال از نظر سنی بزرگترند) در نظر گرفته شده اند. نتایج حاصل از مقایسه سه گروه حاکی از این است که مشارکت و درگیری والدین در هر سه گروه تقریبا یکسان بوده و در این زمینه تفاوتی معنادار میان سه گروه دیده نشده است. همچنین میزان همکاری با اجتماعات محلی در هر سه گروه مشابه گزارش شده و تفاوت در سه گروه آزمودنی معنادار نبوده است. این یافته با فرضیه مقاله مغایرت دارد و تبیین آن گرچه نیازمند داده های بیشتری است اما می تواند نشان دهد یا همه والدین (اعم از والدین دانش آموزان جهش کرده و جهش نکرده) به غنی سازی محیط یادگیری خانه به یک اندازه همت می گمارند یا اینکه والدین جهشی زیر حد انتظار، در این زمینه اقدام می کنند.
The current study explored the difference between "home learning environments" (HLE) of gifted children who did grade skipping from grade 2 to 4 and those who did not. Home learning environment, an important predictor of children's educational attainment and social development, was analyzed through its two components: parental involvement in children's learning activities at home and parental engagement in local communities along with their children. The hypothesis was that parents of the experimental group (those who did grade skipping) provide a richer HLE compared to their counterparts. The data came from an ongoing longitudinal study which followed three groups of children from grade 2 to grade 4: a) the experimental group, b) the first control group who were classmates of the experimental group in grade 2 but went to grade 3 in the normal pace, c) the second control group who are the current classmates of the experimental group in grade 4 but are one year older. The findings rejected the hypothesis and showed that the differences between the three groups were not statistically significant. Although this requires further data to explain, it indicates that parents of all three groups do well in providing a rich HLE, no matter how gifted their children are, or it implies that parents of the experimental group did below the expected level, just similar to other two groups.
خلاصه ماشینی:
Melhuish, Sammons, Siraj-Blatchford & Taggart 5.
در این مطالعه عوامل مؤثر بر محیط یادگیری خانه شامل مشارکت والدین در بازی و فعالیتهای بدنی، مشارکت والدین در تکالیف مدرسه ، میزان دسترسی دانش آموزان و میزان مشارکت والدین در به کارگیری رایانه و اینترنت در محیط خانه ، تعداد کتابها و میزان مطالعه در خانه ، انتظارات والدین ، زبان محاوره درخانه ، تحصیلات والدین و وضعیت درآمد خانواده گزارش شده و محیط یادگیری خانه و عوامل آن در دانش آموزان جهشی و دو گروه دیگر از همتایان (همتایان همسال غیرهمپایه و همتایان غیرهمسال همپایه ) مورد مقایسه قرار گرفته است .
Blatchford, Burke, Farquhar, Plewis & Tizard 3.
جدول ٦: نتایج آزمون خی دو برای بخش دوم مؤلفۀ کتاب و کتاب خوانی (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٧: نتایج آزمون مجذور کای برای تفاوت زبان مورداستفاده در بین سه گروه جهشی، همسن غیر همپایه و همپایه (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری این مطالعه عوامل مؤثر بر محیط یادگیری خانه شامل میزان مشارکت والدین در بازی و فعالیتهای بدنی، میزان مشارکت والدین در انجام دادن تکالیف مدرسه ، میزان دسترسی دانش آموزان به رایانه و اینترنت و میزان استفاده از آن به همراه والدین ، تعداد کتابها و میزان مطالعۀ آن به همراه والدین ، انتظارات تحصیلی والدین از دانش آموزان ، زبان محاوره در خانه ، میزان تحصیلات والدین و وضعیت درآمد خانواده را گزارش میکند.
Effects of the home learning environment and preschool center experience upon literacy and numeracy development in early primary school.