چکیده:
هدف از انجام این پژوهش مقایسه سبکهای فرزندپروری و رشد اجتماعی دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود و جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در پایه ششم ابتدایی مدارس دولتی و غیردولتی بهاران، برهان، فردوسی، ارشاد، بنی هاشمی، تربیت و قائم در ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر کرج در نیمسال دوم تحصیلی 95-1394 بود. از میان دانش آموزان مدارس ذکر شده 156 نفر به صورت در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند که 78 نفر از آنان، از دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس دولتی و 78 نفر دیگر از دانش آموزان مدارس غیردولتی بودند. برای گردآوری داده های پژوهش از مقیاس رشد اجتماعی واینلند (1953) و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (1991) استفاده شده است. در این پژوهش داده ها با روش های تحلیل واریانس چندمتغیری و آزمون t استودنت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که میان والدین دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی در سبکهای فرزندپروری سهل گیرانه و دموکرات هیچ گونه تفاوت معنادار وجود ندارد، ولی میان دو گروه مورد مطالعه به لحاظ سبک فرزندپروری دیکتاتورمابانه تفاوت معنادار در سطح 0/01 وجود دارد. به این ترتیب والدین دانش آموزان مدارس دولتی در مقایسه با والدین مدارس غیردولتی در سبک فرزندپروری دیکتاتورمابانه میانگین نمرات بالاتری به دست آوردند. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میان دو گروه دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی از نظر رشد اجتماعی تفاوت وجود دارد و دانش آموزان مدارس غیردولتی در مقایسه با دانش آموزان مدارس دولتی میانگین بالاتری در رشد اجتماعی کسب کردند.
This study sought to compare parenting styles and students’ social development in public and private schools. This descriptive study had a causal-comparative design. The statistical population of the study comprised all sixth grade girls and boys in the Baharan, Borhan, Ferdowsi, Ershad, Bani Hashemi, Tarbiat and Gha’em primary schools in Karaj (District 3) in academic year 2015-2016. To draw the sample, convenience sampling method was used and 156 students were selected (78 students from each school type). The instruments included Vineland Social Maturity Scale (1953) and Baumrind's Parenting Styles Questionnaire (1991). The Data were analyzed by MANOVA and student’s t-test. The results showed that there was no significant difference between parents in public and private schools as to permissive and authoritative parenting styles; however, significant differences were observed between the two groups regarding authoritarian parenting style. More specifically, parents in public schools gained higher average levels of authoritarian parenting style. Moreover, the two groups of students in public and private schools were different in terms of social development and private school students obtained higher average levels of social development.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که میان والدین دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی در سبکهای فرزندپروری سهل گیرانه و دموکرات هیچ گونه تفاوت معنادار وجود ندارد، ولی میان دو گروه مورد مطالعه به لحاظ سبک فرزندپروری دیکتاتورمابانه تفاوت معنادار در سطح ٠/٠١ وجود دارد.
Lomanowska, Boivin, Hertzman & Fleming 2.
فرضیه های پژوهش عبارت اند از: سبکهای فرزندپروری والدین دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی متفاوت است .
Bun, Louiselle, Misukanis & Mueller 3.
گفتنی است استفاده از آزمون کای اسکوئر نشان داد که دو گروه به لحاظ میزان تحصیلات با یکدیگر تفاوت معنادار دارند (٠٠١ جدول ١: میانگین ، انحراف استاندارد، چولگی و کشیدگی سبکهای فرزندپروری والدین و رشد اجتماعی دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول شماره ١ علاوه بر میانگین و انحراف استاندارد، چولگی، کشیدگی، ضریب آلفای کرونباخ و همگنی واریانسهای متغیرهای پژوهش شامل شیوه های فرزندپروری والدین (سهل گیرانه ، دیکتاتورمابانه و دموکرات ) و رشد اجتماعی دانش آموزان را نشان میدهد.
نتایج تحلیل واریانس نشان داد که ترکیب متغیر وابسته (سبک فرزندپروری سهل گیرانه ، دیکتاتورمابانه و دموکرات ) در میان دو گروه والدین دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی به صورت معناداری متفاوت است (٠/٠١< P ، ٤/٤١٣ = (١٥٢ و ٣)F، ٠/٩٢٠= لامبدای ویلکز ، ٠/٠٨٠= مجذور ایتا٥).
Partial 2 برای مقایسۀ رشد اجتماعی دو گروه دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی از آزمون t مستقل استفاده شده است .
(1396 در آزمون فرضیه دوم نتایج پژوهش حاضر نشان داد که رشد اجتماعی دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی متفاوت است .