چکیده:
با نظر به اهمیت آموزش و نقش تعیین کننده آن در ارتقای کیفی دانشگاه، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل آموزشی موثر بر کیفیت آموزش به بررسی مقایسهای تاثیر برخی از این عوامل بر کیفیت آموزش در دوره های کارشناسی ارشد پرداخته است.نمونه پژوهش، شامل 110 نفر از اعضای هیات علمی و 140 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده های علوم و فنی مهندسی است و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های T مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده، نشان داده که استفاده از ملاک های مورد عمل در گزینش هیات علمی و دانشجو، چگونگی روش تدریس، سازماندهی محتوای آموزشی، سازماندهی فضای آموزشی و ارزشیابی کلاسی بر کیفیت آموزش موثر است.
افزون بر این، بین نظرات اعضای هیات علمی در مورد تاثیر شش عامل آموزشی فوق بر کیفیت آموزش بر حسب جنسیت، محل اخذ مدرک تحصیلی، رتبه علمی و دانشکده، تفاوتی دیده نشد. بین نظرات دانشجویان نیز بر حسب رشته تحصیلی و دانشکده، تفاوتی مشاهده نگردید.اما با توجه به میانگین (69/3)، این نتیجه به دست آمد که دانشجویان دختر، تاثیر این عوامل را بر کیفیت آموزش، بیشتر از دانشجویان پسر میدانند. هم چنین اعضای هیات علمی و دانشجویان دو دانشگاه نیز به ترتیب استفاده از ملاک های مورد عمل در گزینش هیات علمی و روش تدریس را بر کیفیت آموزش موثرتر از سایر عوامل آموزشی ارزیابی نمودهاند.
هم چنین بین نظرات اعضای هیات علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدههای ریاضی، فیزیک، شیمی، برق و کامپیوتر دو دانشگاه، تفاوت چندانی مشاهده نگردید. این بدان معنا بود که آن ها، میزان تاثیر این عوامل بر کیفیت را تا حدودی یکسان دانستهاند.
خلاصه ماشینی:
هـم چنـین نتایج حاصل از تحقیق سارا پاکاریان (١٣٧٨) در مورد بررسی عوامل افزایش کیفیت آموزشـی نیـز نشـان داد کـه شیوه های گزینش هیأت علمی و دانشجو، فراهم بودن زمینه رشد حرفه ای، رضایت خاطر اعضای هیـأت علمـی و دانشجویان، نوع و چگونگی ارزشیابی از عملکرد اعضای هیأت علمی ، شیوه های تدریس و ارزشـیابی تحصـیلی ، عملکرد مدیران در سطوح مختلف دانشگاهی ، محتوای کمی و کیفی برنامه های درسی و هم چنین وضعیت کمی و کیفی کتابخانه ای در کیفیت آموزش تأثیر دارد و می تواند منجر بـه افـزایش یـا کـاهش سـطح آن گـردد.
جدول ٨: نتایج آزمون تحلیل واریانس برای مقایسه نظرات دانشجویان در مورد تأثیر عوامل شش گانه آموزشی بر حسب دانشکده محل تحصیل (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به اطلاعات مندرج در بالا و سطح معنـاداری محاسـبه شـده ایـن سـؤال کـه ٠/١٢ مـی باشـد، اخـتلاف معنی داری بین نظرات دانشجویان بر حسب دانشکده محل تحصیل در مـورد تـأثیر عوامـل شـش گانـه آموزشـی بـر کیفیت آموزشی مشاهده نگردید.
بحث و نتیجه گیری به منظور بررسی سؤال اول مبنی بر تأثیر «ملاک های مورد عمل در گزینش عضو هیـأت علمـی بـر کیفیـت آموزشـی دانشگاهی »، پس از تجزیه و تحلیل نتایج ، تأثیر این عامل از دید اعضای هیأت علمی بر کیفیت آموزش در دوره های کارشناسی ارشد مورد تأیید قرار گرفت .