چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی نقش عوامل موثر برمشارکت اعضای هیات علمی دانشگاه های شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی در برنامه ریزی درسی دانشگاهی انجام شده است. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. گروه نمونه 282عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می باشند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، میانگین واریانس، انحراف معیار و...) و آمار استنباطی (آزمونt تک نمونه ای، t مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه) صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که عوامل علمی، حرفه ای درون سازمانی، برون سازمانی، انگیزشی بیرونی، انگیزشی درونی بر مشارکت اعضای هیات علمی دو دانشگاه در برنامه ریزی درسی دانشگاهی تاثیر دارند. این عوامل به ترتیب اولویت عبارتند از: دانشگاه شهید بهشتی:1ـ عوامل انگیزشی بیرونی. 2ـ عوامل انگیزشی درونی. 3 ـ عوامل حرفه ای. 4ـ عوامل درون سازمانی. 5ـ عوامل برون سازمانی. 6ـ عوامل علمی.دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:1ـ عوامل انگیزشی درونی. 2ـ عوامل انگیزشی بیرونی. 3ـ عوامل درون سازمانی. 4ـ عوامل حرفه ای. 5ـ عوامل برون سازمانی. 6ـ عوامل علمی.
خلاصه ماشینی:
بررسی نقش عوامل مؤثر بر مشارکت اعضای هیأت علمی در برنامه ریزی درسی دانشگاهی 1 کورش فتحی واجارگاه 2 حسین مؤمنی مهمویی چکیده این پژوهش به منظور بررسـی نقـش عوامـل مـؤثر برمشـارکت اعضـای هیـأت علمـی دانشگاه های شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی در برنامه ریزی درسی دانشـگاهی انجام شده است .
سؤال دوم پژوهش : آیا عوامل حرفه ای بر مشارکت اعضای هیأت علمی در برنامه ریزی درسی دانشگاهی دانشگاه های شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی تأثیر دارند؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که در جدول فوق ملاحظه می گردد، t مشاهده شده برای عوامـل حرفـه ای بـرای دو دانشــگاه در ســطح ٠/٠١ معنــادار مــی باشــد.
عوامل سازمانی نیز که شامل عوامل برونسـازمانی و درونسازمانی می باشد در دانشگاه شهید بهشتی به ترتیب رتبه پنجم و چهارم و دانشـگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رتبه پنجم و سوم را به خود اختصـاص داده اسـت کـه بیـانگر تأثیر تا اندازای متوسط آن نسبت بـه عوامـل دیگربـر مشـارکت اعضـای هیـأت علمـی در برنامه ریزی درسی دانشگاهی می باشد و بـا یافتـه هـای پژوهشـی هیلتـون (٢٠٠٠) اقدسـی (١٣٨١) ساکتی (١٣٨١) همخوانی دارد عوامل علمی اولویت ششم را در هر دو دانشگاه بـه خود اختصاص داده است و نشاندهنده تأثیر کم آن به نسبت سایر عوامل یاد شده می باشد که با یافته های پژوهشی براسکام واری (١٩٩٤) استارک (١٩٩٧) همخوانی دارد.