چکیده:
هدف از این پژوهش، شناسایی الزامات پیاده سازی مدیریت دانش در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش کشور و ارائه الگوی بهینه بود. روش تحقیق آمیخته و توصیفی- تحلیلی است. در بخش کیفی مشارکت کنندگان شامل 12 نفر از اساتید دانشگاه و مدیران آموزش و پرورش بودند که برای تعیین مؤلفه های اصلی پرسشنامه از آنان مصاحبه بعمل آمد. نمونه آماری در بخش کمی نیز شامل 403 نفر از مدیران و کارکنان معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در سطوح ستادی و استان های کشور بودند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته ای ( 90/0 = α) با 24 گویه بود. داده های پژوهش با بهره گیری از آزمون های آمار توصیفی وروش های آمار استنباطی آزمون کولموگروف – اسمیرنوف، فریدمن و تحلیل آماری و با استفاده از نرم افزار های مکس کودا ، اس پی اس اس و پی ال اس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که الزامات و عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش در تربیت بدنی آموزش و پرورش عبارتند از: ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، نیروی انسانی، رهبری و مدیریت، فنی و تخصصی و فناوری اطلاعات و شاخص های مدل از برازش مناسب و معنی داری برخوردار بودند( 859/0 = KMO 574/0= AVE 555/0 = GOF ). در نهایت باید اذعان داشت فراهم سازی بستر های لازم برای ایجاد آمادگی بیشتر در پیاده سازی مدیریت دانش در حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش می تواند نقش حیاتی در اجرای مدیریت دانش سازمان مذکور داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که الزامات و عوامل مؤثر در پياده سازي مديريت دانش در تربيت بدني آموزش و پرورش عبارتند از: ساختار سازماني، فرهنگ سازماني، نيروي انساني، رهبري و مديريت ، فني و تخصصي و فناوري اطلاعات و شاخص هاي مدل از برازش مناسب و معنيداري برخوردار بودند ( ٠/٨٥٩ =KMO، ٠/٥٧٤= AVE، ٠/٥٥٥= GOF).
عبدالملکي و همکاران (١٣٩٣)، در تحقيقي که به بررسي و اولويت بندي عوامل مؤثر بر استقرار سيستم مديريت دانش در وزارت ورزش و جوانان پرداخته است بيان کرد، از ميان چهار متغير مورد بررسي، فرهنگ سازماني مهمترين عامل تأثيرگـذار بر مديريت دانش و عامل استراتژي کمترين اهميت را در پياده سازي مديريت دانش دارند بنابراين وزارت ورزش و جوانان در شرايط رقابتي بايد قادر باشد ضمن ارضاء تقاضاهاي سطح بالا و فزاينده به دنبال فرصت هايي براي ارائه خدمات بـا کيفيـت بالاتر و هزينه کمتر باشند.
ساريخاني (١٣٩٣)، در پژوهشي به بررسي فرهنگ سازماني و ساختار سازماني در پياده سازي مديريت دانش ميپردازد که در پايان بيان کرد با توجه به همبستگي بين عوامل ساختاري و فرهنگي سازمان با مديريت دانش و همچنين نقش دانـش در کيفيت خدمات ارائه شده توسط سازمان ها، توصيه ميشود در استقرار مـديريت دانـش در سـازمان هـا بـه ابعـاد سـاختاري و فرهنگي سازمان توجه لازم و همه جانبه صـورت گيـرد و تاحـد امکـان بـا دادن آزادي عمـل بـه کارکنـان و عـدم اعمـال محدوديت هاي بيش از حد، فضا را براي ارتباطات همه جانبه و تبادل اطلاعات به صورت مداوم فراهم نموده و فرهنگ اعتماد را تقويت و حمايت کنند.