چکیده:
جنبه های مختلف کیفیت زندگی علمی اعضاء هیات علمی دانشگاه های ایران بحث انگیز است. سازه کیفیت زندگی کاری سازه ای ذهنی است و ارائه تعریف و تعیین ابعاد آن در محیط اجتماعی - سیاسی و فرهنگی لازم است. بر این اساس، سوال اصلی در پژوهش حاضر این است که ابعاد مختلف کیفیت زندگی کاری اعضاء هیات علمی و عوامل شناسایی شده موثر بر این ابعاد بر اساس تجربه زیسته آنها کدامند؟ این تحقیق کیفی با تکنیک مصاحبه نیمه ساخت مند و رویکردی اکتشافی انجام شده است. نمونه ای هدفمند مشتمل بر 15 نفر عضو هیات علمی واجد تجربه های لازم و به عنوان مطلع کلیدی و مشارکت کننده در تحقیق انتخاب شد. یافته های مطالعه عمدتا حول دو کانون اصلی متمرکز شده اند الف - سازند ها و مولفه های کیفیت زندگی کاری اعضای هیات علمی ب- عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری اعضا ی هیات علمی، از سازندهای شناسایی شده در تجربه زیسته هیات علمی مورد مصاحبه به کنش ارتباطی و تعاملات همکارانه ،آزادی علمی ،اخلاق حرفه ای ،رضایت شغلی ،فرصت های رشد و بالندگی، کارراهه یا مسیر حرفه ای و توازن و تناسب حجم فعالیتها می توان اشاره کرد. همچنین از جمله مولفه های تاثیر گذار بر کیفیت زندگی کاری آنها عوامل مدیریت ،ساختار، فرهنگ سازمانی، عوامل اقتصادی ،عوامل و فضای سیاسی و تکنولوژی اطلاعات است
خلاصه ماشینی:
اگرچه نتایج حاصل از مصاحبه های کیفی مبین این موضوع است که برای پارهای مدرسان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ، حقوق و مزایا به لحاظ انگیزشی عامل زیاد مهمی تلقی نمی شود « برای من حقوق و مزایا اهمیتی ندارد» یا «از نظر من حقوق اهمیتی ندارد»، با این وجود بسیاری ازاعضائ هیأت علمی حقوق و مزایای دریافتی را متناسب با سطح عملکرد، نوع و ماهیت حرفه نمی دانند مصاحبه شوندگان به نکاتی همچون: «حقوق بایستی با تلاش و کار فرد متناسب باشد» یا «علت سیر نزولی اخلاق، عدم تأمین مالی اعضاء است »، » و « از نظر مالی این شغل مرا تأمین نمی کند» اشاره می کنند.
استرس شغلی : یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری اعضاء هیأت علمی محسوب می شود بدین صورت که افراد در قالب جملات زیر به اهمیت این عامل اشاره نموده اند: «عوامل استرسزای کار من شامل : برخورد فرادستان، توجه نکردن به شأن و منزلت و دغدغه های مالی است » یا « ارتقاء شغلی و عدم وجود آن سبب استرس شغلی می شود» و «عوامل استرس زای شغل عبارتند از: عدم رضایت شغلی ، مسایل اقتصادی، ارتباطات انسانی ، امنیت شغلی ، عوامل سیاسی و فرهنگی .
» استرس شغلی : یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری اعضاء هیأت علمی محسوب می شود بدین صورت که افراد در قالب جملات زیر به اهمیت این عامل اشاره نموده اند:« عوامل استرس زای کار من شامل : برخورد فرادستان، توجه نکردن به شأن و منزلت و دغدغه های مالی است » یا « ارتقاء شغلی و عدم وجود آن سبب استرس شغلی می - شود» و «عوامل استرس زای شغل عبارتند از: عدم رضایت شغلی ، مسایل اقتصادی، ارتباطات انسانی ، امنیت شغلی ، عوامل سیاسی و فرهنگی .