چکیده:
پژوهش حاضر با هدف اصلی بررسی راه های افزایش میزان امید در دانشجویان انجام پذیرفت. طرح پژوهشی از نوع تجربی با پیش آزمون – پس آزمون در گروه های آزمایشی و کنترل بود. 194 نفر از دانشجویان گروههای مختلف آموزشی دانشگاه بوعلی در سال تحصیلی 87-88 به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و بعد از اجرای آزمون تعیین وضعیت امید به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند، سپس به آموزش آن ها در هر یک از گروه ها با تعداد جلسات از قبل تعیین شده، اقدام گردید و برنامه آموزشی روش اسنایدر و روش خوش بینی سلیگمن هر کدام طی 8 جلسه 60 دقیقه ای براساس محتوای آموزشی اجرا گردید. به منظور اندازه گیری متغیر مورد نظر از مقیاس امید اسنایدر استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه آموزشی اسنایدر، و خوش بینی سلیگمن منجربه افزایش امید (p<0/01 ) شده است که نشان دهنده موثر بودن روش های آموزشی فوق می باشد. از طرفی بین اثر دو روش آموزشی با استفاده از آزمون t مستقل تفاوت معناداری (p< 0/08) مشاهده شد. بدین معنا که روش اسنایدر کارآمدتر از روش سلیگمن بوده است.
خلاصه ماشینی:
خلاصه اطلاعات مربوط به ارزیابی اثر روش ها برمیزان امید دانشجویان (میانگین افتراقی پیش آزمون با پس آزمون) (رجوع شود به تصویر صفحه) به توصیه متخصصان آماری در وضعیتی که مطالعه دارای پیش آزمون و پس آزمون اسـت ، یکی از روش های تحلیل ابتدا تعیین تفاوت پیش آزمون و پس آزمون است که در پژوهش حاضر میانگین تفاوت در گروه آزمایش ٦/٥٩ نمره و در گروه کنترل ٠/٨٢- نمره بـود کـه این تفاوت از نظر آماری معنادار است (٠/٠٥ >p) و نشان دهنده مؤثر بـودن روش هـای اصلاحی بر افزایش میزان امید دانشجویان می باشد.
T. (1991), Negotiatating neality after physical loss: Hope, Depression and disability, Journal of personality and social psychology, No. 61.
R. (2005), Hope and the meaningful life: theoretical and empirical association between goal directed thinking and life meaning, journal of social and chinical psychology , Vol. 24,No. 3, PP.
Negotiating the heality of care giving : hope, burnout and nursing, journal of social and chinical psychology, No. 11, PP.
(1991), the will and the ways : development and validation of an individual – differences measureaf hope, journal of personality and social psychology, No. 60, PP.
R. (1994), The psychology of hope: you can get there from here, New York: free press.
R. (1994), The psychology of hope: you can get there from here, New York: free press.
Hoza, (1997), The Development and validation of the children’s hope scale, journal of pediatric psychology, Vol, 22.