چکیده:
هدف از این مطالعه شناسایی عوامل موثر در تصمیمگیری دانشآموزان سال چهارم دبیرستان برای ادامه تحصیل در دانشگاه بود. برای انجام این پژوهش از روش پیمایشی استفاده و دادهها با بهره گیری از پرسشنامهای محقق ساخته گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه(6175N=) دانشآموزان دختر و پسر سال چهارم دبیرستان که در سال تحصیلی 90- 1389 در سه رشته ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی در دبیرستانهای دولتی شهر کرمانشاه مشغول به تحصیل بودند. از این میان 540 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و به طور تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از میانگین رتبهای و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از تجزیه و تحلیل دادهها این نتایج بدست آمد: در بین عوامل فردی- روانشناختی، علاقه ، خودپنداره تحصیلی بالا و کسب شناخت، در بین عوامل خانوادگی، انتظار والدین مبنی بر افتخارآفرینی فرزندشان، اهمیت بالای درس خواندن برای خانواده و تمایل والدین، در بین عوامل اجتماعی- فرهنگی، منزلت اجتماعی، تعاملات اجتماعی، اهمیت دانشجو بودن در میان خویشاوندان و تاثیر دوستان، در بین عوامل اقتصادی، یافتن شغل مناسب، کسب درآمد و تلقی کردن تحصیلات به عنوان سرمایهگذاری، و در بین عوامل آموزشگاهی، رشته تحصیلی، تشویق معلمان و رقابت با همکلاسیها به ترتیب مهمترین عوامل شناخته شدند.
خلاصه ماشینی:
منون در پژوهشی که در سال ١٩٩٨ به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم گیری دانش - آموزان سال آخر دبیرستان برای ادامه تحصیل در دوره های آموزش عالی انجام داد، با استفاده از روش تحلیل عاملی به ٧ عامل اصلی دست یافت که عبارتند از: عامل فردی- روانشناختی (مانند علاقه ، نگرش دانش آموز نسبت به خود)، نگرش دانش آموز نسبت به اشتغال، نگرش دانش آموز نسبت به ورود مستقیم از دبیرستان به بازارکار، منافع مالی حاصل از تحصیلات دانشگاهی ، عامل مصرفی تحصیلات دانشگاهی ، رشته تحصیلی دانش آموز در دبیرستان و دیگر عوامل معنی دار.
نتایج آزمون فریدمن مربوط به مؤلفه اجتماعی - فرهنگی (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول ٦، می توان گفت کسب منزلت اجتماعی بالاتر، گسترش روابط و تعاملات اجتماعی از طریق ورود به دانشگاه، اهمیت دانشجو بودن در میان خویشاوندان و قصد دوستان برای ورود به دانشگاه به ترتیب مهم ترین عوامل اجتماعی - فرهنگی مؤثر در تصمیم گیری دانش آموزان سال چهارم دبیرستان برای ورود به دانشگاه است .
نتایج آزمون فریدمن مربوط به مؤلفه اقتصادی (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول ٨، می توان گفت یافتن شغل مناسب ، کسب درآمد بالاتر، تلقی کردن تحصیلات دانشگاهی به عنوان سرمایه گذاری و دستیابی به شغل های رسمی مهم ترین عوامل اقتصادی مؤثر در تصمیم گیری دانش آموزان سال چهارم دبیرستان برای ورود به دانشگاه است .
نتایج آزمون فریدمن مربوط به مؤلفه آموزشگاهی (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ١٠، نشان می دهد رشته تحصیلی دانش آموزان در دبیرستان، تشویق معلمان و رقابت با همکلاسی ها به ترتیب مهم ترین عوامل آموزشگاهی مؤثر در تصمیم گیری دانش - آموزان سال چهارم دبیرستان برای ورود به دانشگاه است .
Maxwell, G; Cooper, M; Biggs, N.