چکیده:
هدف از مقاله حاضر بررسی ابعاد آسیب های طرح بومیگزینی با محور قرار دادن دو نظریه سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی است. روش تحقیق مورد استفاده روش تحلیل محتوی سایت های اینترنتی کشور با رویکرد کیفی بوده است. در این رابطه منابع و سایتهای خبر رسانی وابسته به طیفها و جناحهای سیاسی، علمی و فرهنگی کشور وابسته به:سایت سایت الف- دولت، مجلس، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان سنجش آموزش کشور، ب- احزاب مختلف ،ج- سایت شخصیت های سیاسی و علمی و فرهنگی ، د- سایت خبرگزاری ها (مانند مهر، ایسنا، فارس، تابناک، سایت سایت الف ...)، ه- روزنامههای صبح و عصر چاپ کشوری، مشاهده ومطالعه متن مصاحبهها، اظهار نظرها، نقدها و گزارش توسط محققان بررسی گردید. در این میان سرمایه انسانی به دو مولفه تربیت نیروی کیفی و آموزش نیروی کمی و سرمایه اجتماعی هم به چهار مولفه عدالت اجتماعی،انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی و اعتماد اجتماعی تقسیم شده است.نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که اهداف طرح مورد نظر یعنی توسعه کمی و متوازن آموزش و به تبع آن رشد همگون کشور مورد انتقاد قرار گرفته است. در این زمینه در نظر نگرفتن استعدادهای افراد و محصور شدن دانشجویان در فضای تنگ بومی به عنوان آسیب های اصلی طرح بیان شده است. علاوه بر آن، چنین طرحی به چهار مقوله اصلی سرمایه اجتماعی (عدالت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی) بی توجه است.
خلاصه ماشینی:
(ایسنا، ٨٧/٧/٢٩) جدول ٣: تحلیل محتوای دیدگاه های مرتبط با بوی گزینی کنکور با توجه به نظریه سرمایه انسانی (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) تحلیل محتوای دیدگاه های مرتبط با بوی گزینی کنکور بـا توجـه بـه نظریـه سـرمایه اجتماعی نظرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس کمیسیون آموزش مجلس در مصاحبه ای با ایسنا به تاریخ ٨٧/٧/٣٠ با فاصله گرفتن از طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی(بیان ایـن امـر کـه طـرح مربـوط بـه شـورا اسـت و نـه کمیسیون آموزش ) و بدون اظهارنظر صریح در مورد بخش جنسیتی آن چنین گفت : به نظـر من و بسیاری از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایـن اسـت کـه هـیچ گونـه طرحی نباید موجب شود دانش آموزان کشور ما از دسترسی به دانشـگاه هـا و رشـته هـای برتر و مادر در کشور محروم شوند.
تحلیل محتوای نظرات دولت ، سازمان سنجش ، وزارت علوم و فناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی (رجوع شود به تصویر صفحه) دیدگاه اعضای هیات علمی، دانشجویان ، روسای و معاونین دانشگاه ها یکی از اساتید دانشکده برق دانشگاه شریف با انتقاد نسـبت بـه اعمـال طـرح بـومیسـازی پذیرش دانشجو درکنکور سال جاری، گفت : اعمال طرح بومی سازی و ناحیه بنـدی کشـور در پذیرش دانشجو به زیان دانشگاه های کشور است .
تحلیل محتوای نظرات دانشگاه ها و مؤسسات اموزش عالی(اساتید، دانشجویان ، رؤسا و معاونین دانشگاه ها) (رجوع شود به تصویر صفحه) دیدگاه فعالان فرهنگی، سیاسی، اموزشی، اجتماعی کارشناسی آموزشی در مورد پدیده مهاجرت (که موافقان طرح ، تحدید آن را یکـی از نقـاط قوت طرح می دانند) می گوید: "با توجه به اینکه دانشگاه های برتر کشور در تهران و چند کلان شهر دیگر بـا سـرمایه هـای ملی ساخته شده اند، اختصاص این دانشگاه ها به ساکنین کلان شهرها ، برخلاف عدالت مـی- باشد و باید از آن جلوگیری نمود.