چکیده:
تئوری منبع محور توجه سازمان ها را برای کسب مزیت رقابتی پایدار به درون آن جلب کرد و رابطه منابع و عملکرد را مطرح کرد. در حال حاضر سازمان ها ارزش پایدار خود را از دارایی های نامشهود خلق و حفظ می کنند. دارایی های نامشهود شامل تجربه، استعداد، حق ثبت ها، حق اختراع ها، حق تالیف ها، علائم و نام های تجاری، فرمول های سری، دانش و اطلاعات می باشد. آن ها نقش اصلی در تحقق رسالت نوآوری و دانش آفرینی دارند. این موضوع یادآور اقتصاد غله است؛ همان طور که برای کشت غلات نیاز به غله است، برای خلق دارایی های نامشهود نیز نیاز به دارایی های نامشهود است. این پژوهش، به بررسی و مقایسه دارایی های نامشهود نظام آموزش عالی با صنعت پرداخت و در صدد پاسخ به این سوال بود که آیا بین دارایی های نامشهود نظام آموزش عالی با صنعت تفاوت وجود دارد؟ روش پژوهش پس رویدادی بود؛ مشارکت کنندگان در این پژوهش 171 نفر از روسای دانشگاه ها، روسای دانشکده های دولتی و آزاد و مدیران عامل صنعت در استان مازندران در سال 88-1389 بودند. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بونتیس بود. داده ها با آزمون های آماری تحلیل واریانس از راه آزمون های مکرر جهت سنجش تفاوت میان میانگین ها و آزمون t مستقل با استفاده از نرم افزار spss انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد بین دارایی های نامشهود نظام آموزش عالی با نظام صنعت تفاوت وجود دارد. در حال حاضر مهم ترین چالش نظام آموزش عالی، کسب، خلق، اداره و حفظ این دارایی ها است.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش نشان داد بین دارایی های نامشهود نظام آموزش عالی با نظام صنعت تفاوت وجود دارد.
Pulic (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس مباحث فوق ، این پژوهش به بررسی و مقایسه دارایی های نامشهود نظام آموزش عالی با نظام صنعت می پردازد.
جدول ٥، آزمون t مستقل برای سنجش معنی داری تفاوت دارایی های نامشهود در نظام آموزش عالی با صنعت را نشان می دهد.
این میزان نشان میدهد بین دارایی های نامشهود نظام آموزش عالی با صنعت به میزان ١٧/٧٧ تفاوت وجود دارد و فرضیه اول تأیید شد.
همان طور که قبلا ذکر شد، دربارة دارایی های نامشهود در دانشگاه ها پژوهشی انجام نشده است ؛ اما یافته های پژوهش بونتیس (٢٠٠٢) و بیگی(١٣٨٦) تفاوت بین میانگین داراییها را در دو بخش دولتی و خصوصی نشان می دهد.
تحلیل واریانس از راه آزمون های مکرر خطی در نظام آموزش عالی (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که جدول ٩، نشان میدهد میانگین سرمایه انسانی ٧٩/١٢، میانگین سرمایه ساختاری ٧٢/٠٥ و میانگین سرمایه مشتری ٧٥/٤٥ است .
“the knowledge toolbox: A review of the tools Available to measure and manage intellectual resources”.
International Journal of Learning and Intellectual Capital.
“The Resource-Based View of The Firm: A § Productive Concept In Business Strategy”.
Journal of Intellectual capital, Vol. 2, No 3, PP.
Journal of Intellectual capital, Vol. 2, No 3, PP.
Journal of Intellectual capital, Vol. 2, No 3, PP.