چکیده:
با توجه به اهمیت تعامل اجتماعی، مدیریت دانش و عملکرد، هدف این پژوهش، بررسی تاثیر تعامل اجتماعی درونی و بیرونی بر عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه، با تاکید بر نقش واسطه ای مدیریت دانش می باشد. همه اعضای هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر که 130 نفر بودند، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند. تعداد 92 پرسشنامه در جامعه موردنظر توزیع گردید که 64 پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از آزمون معادلات ساختاری، به تجزیه وتحلیل پرسشنامه پرداخته شد و فرضیه های ارائه شده مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که اعتماد درونی و ارتباط درونی و بیرونی تاثیری مثبت و معنادار بر مدیریت دانش در دانشگاه دارند. همچنین مدیریت دانش تاثیری مثبت و معنادار بر عملکرد اعضای هیئت علمی دارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت این مباحث ، در این پژوهش سعی شده است تا به بررسی تأثیر تعامل اجتماعی درونی و بیرونی اعضای هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر بر عملکردشان با تأکید بر نقش واسطه ای مدیریت دانش ، پرداخته شود.
(٢٠٠٣ ,Evers Loh, Tang, Menkhoff, Chay, ).
در پژوهش حاضر متغیرهای تعامل اجتماعی درونی، مدیریت دانش و عملکرد از پژوهش هسیااو و همکاران گرفته شده است ,Hsiao, Chen) Chang, 2011) در پژوهش حاضر، تعامل اجتماعی به طور وسیع تر در نظر گرفته شد و بر اساس پژوهش چن و هوآنگ در سال ٢٠٠٧، شاخص اعتماد نیز به آن اضافه شده است ,Huang Chen ) (٢٠٠٧ و با توجه به این که برخی از اعضای هیئت علمی با صنعت نیز در ارتباط هستند، بعد تعامل اجتماعی بیرونی نیز به مدل اضافه گردید.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل شماره (٣) مدل در حالت معناداری (|t-value|) یافته های پژوهش نتایج حاصل از تحلیل فرضیه ها بر اساس روش کمترین توان دوم جزئی (PLS): طبق نتایج به دست آمده از ضریب مسیر و آماره t که در جدول زیر و نمودارهای ٢ و ٣ آمده است می توان گفت متغیرهای اعتماد درونی و ارتباط درونی در سطح اطمینان ٩٥ درصد و ارتباط بیرونی در سطح اطمینان ٩٩ درصد بر مدیریت دانش ، تأثیر مثبت و معناداری دارند.
آیا ابعاد تعامل اجتماعی درونی و بیرونی، تأثیری مثبت و معناداری بر روی مدیریت دانش دارند، و آیا مدیریت دانش ، نقش میانجیگری در ارتباط بین تعامل اجتماعی و عملکرد اعضای هیئت علمی در دانشگاه دارد یا خیر.