چکیده:
با توجه به عصر اقتصاد دانش بنیان و انقلاب دوم آکادمیک هدف این پژوهش شناسایی و بررسی موانع تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی است. رویکرد این پژوهش ترکیبی و روش آن کمی – کیفی است. در بخش کیفی با تحلیل تماتیک تم های اصلی استخراج شده است. در بخش کمی روش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری مدیریت تکنولوژی تهران که 160 نفر آن ها انتخاب شده اند. گرد آوری اطلاعات به وسیله دو پرسش نامه که ضریب پایایی آن ها با آلفای کرانباخ به ترتیب.891/. و 804/. به دست آمده اند. در این پژوهش موانع تجاری سازی با ابعاد شش گانه اش یعنی ساختار دانشگاه ها، فرهنگ سازمانی دانشگاه ها، سیاست گذاری و راهبرد سازی دانشگاه ها، توسعه اقتصادی و صنعتی، ساختار سیاسی – حقوقی و اداری کشور و ساختار اجتماعی – فرهنگی کشور مورد اندازه گیری قرار گرفت. با تحلیل عامل تاییدی میزان تجاری سازی و تحلیل عامل تاییدی و اکتشافی موانع تجاری سازی تحلیل شده است درنتیجه مسیرها (فرضیه ها) ی تاثیر ساختار دانشگاه ها، توسعه اقتصادی – صنعتی کشور، ساختار اجتماعی – فرهنگی کشور، ساختار سیاسی – حقوقی و اداری کشور بر میزان تجاری سازی تاییدشده اند و دیگر متغیرها رد شده اند.
خلاصه ماشینی:
1Asian and Pacific Center for Transfer of Technology(APCTT) 2Spilling 3Ziemisk باوجوداینکه هزینه های تجاریسازی بین ١٠ تا ١٠٠ برابر هزینه های تحقیق و توسـعه اسـت و کمتر از ٥ درصد ایده ها به صورت موفقیت آمیز تجاری میشوند اما شواهد نشانگر این است که "دولت ها و دانشگاه ها به رغم توجه مشترکشان به تجـاریسـازی تحقیقـات در دانشـگاه هـا، از برخی جهات ابـزار و اطلاعـات لازم را جهـت پـایش عملکردهـا، تحلیـل رونـدها و ارزیـابی راندمان و یادگیری از تحقیقات برای اقـدامات برتـر و سیاسـت گـذاری مناسـب را در اختیـار ندارند"(٢٠٠٣,OECD: ١٤٥-٥٥) و بنابراین هنوز انجام این مهم با موانعی همچـون عوامـل درون سازمانی یا موانع مربوط به فرستندگان یا انتقال دهندگان تکنولوژی و موانع برون سـازمانی مربوط به مصرف کنندگان فناوری همچون بخش صنعت مواجه می باشد.
برای مثال گلد اسمیت تجاریسازی را در معنای وسیع کلمـه ، بـه فراینـد توسـعه ی یک کسب وکار از طریق مطالعه ی امکان سنجی یک ایده و کـاربرد آن تـا پـذیرش در بـازار اطلاق کرده است (گلد اسمیت ، ٢٠٠٣:١٨٥) در این دیدگاه ، تجاریسـازی فراینـدی اسـت که طی آن فناوری به محصولات اقتصادی موفق تبدیل میشود.