چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر انتقال دانش زبان و ادب فارسی در همکاری های بین دانشگاهی بین المللی می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش مطالعه موردی بهره گرفته شد. واحد تحلیل را دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل داد و داده های موردنیاز از طریق مصاحبه با مطلعان کلیدی گردآوری شد. نتایج حاصل از مصاحبه های صورت گرفته در چهارچوب الگوی مفهومی عوامل موثر بر انتقال دانش فراملی با تاکید بر چهار مولفه اصلی بازیگران، محتوا، زمینه و رسانه موردبحث قرار گرفت؛ بنابراین نتایج، تعدد و تنوع بازیگران باانگیزه ها و هدف های مختلف در فرایند عرضه دانش زبان و ادب فارسی از ویژگی های مهم خدمات آموزش عالی فراملی در ایران و دانشگاه فردوسی مشهد به شمار می رود. به طورکلی، یافته های به دست آمده حاکی از اهمیت توجه به نقش عواملی چون روابط باز و مبتنی بر اعتماد طرفین، قابلیت های جذب و شایستگی طرف مقابل، تفاوت ها و اشتراکات فرهنگی، زبانی، دینی و سیاسی، تقویت سرمایه اجتماعی و زیرساخت های فنی و اجتماعی به منظور غلبه بر محدودیت های فیزیکی و جغرافیایی در فرایند انتقال دانش زبان و ادب فارسی در بیرون از مرزهای ایران می باشد.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از مصاحبه های صورت گرفته در چهارچوب الگوی مفهومی عوامل مؤثر بر انتقال دانش فراملی با تأکید بر چهار مؤلفه اصلی بازیگران ، محتوا، زمینه و رسانه موردبحث قرار گرفت ؛ بنابراین نتایج ، تعدد و تنوع بازیگران باانگیزه ها و هدف های مختلف در فرایند عرضه دانش زبان و ادب فارسی از ویژگیهای مهم خدمات آموزش عالی فراملی در ایران و دانشگاه فردوسی مشهد به شمار میرود.
بازیگران : بنا بر تحلیل نتایج به دست آمده ، بازیگران اصلی انتقال دانش زبان و ادب فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد در نقش عرضه کننده خدمات آموزش عالی فراملی در کشور مبدأ یعنی ایران ، دانشگاه فردوسی مشهد عبارت اند از: وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری (کد ١، ٣، ٤، ٥١)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (کد ١، ٣، ٤، ٥)، رایزنی فرهنگی ایران در بیروت (کد ٣)، رایزنی فرهنگی ایران در سوریه (کد ٤)، سفارتخانه های ایران در کشورهای دیگر و بنیاد سعدی (کد ٤).
عمومی ترین شکل انتقال محتوای دانش زبان فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد به صورت ایجاد کرسی زبان فارسی در کشورهایی نظیر ژاپن و انگلستان (کد ٢)؛ لبنان (کد ٣)؛ سوریه (کد ٤) و ازبکستان و لهستان (کد ٥) و به شکل دوره های بازآموزی برای آموزش اساتید کشورهای هند (کد ٤، ٥) و پاکستان (کد ٤) بوده است .
Transnational higher education programs for facilitating inter-university knowledge transfer: University of Indonesia’s experience.