چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف ارائهی برنامهی آموزشی هوشمند کارشناسی ارشد ناپیوستهی خطمشی عمومی در ایران شکلگرفته و در بستر رویکرد تطبیقی رشد کرده است. جهت دستیابی به این هدف، پژوهشگران به دلیل خاستگاه رشتهی خطمشی عمومی، رویکرد تطبیقی را برگزیده و مراحل دادهیابی، دادهکاوی و اعتباریابی را پیمودهاند. در مرحلهی دادهیابی، در قالب روش کتابخانهای و روش نمونهگیری هدفمند، برنامهی درسی کارشناسی ارشد خطمشی عمومی 15 دانشگاه معتبر جهان را شناسایی و مورد بررسی قرار دادند. در مرحلهی دادهکاوی، از طریق کاربست الگوی بردی و در قالب گروه کانونی، اطلاعات جمعآوریشده، بررسی و تحلیل گردید و در مرحلهی اعتباریابی نتایج به 5 نفر از خبرگان منتخب از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی در قالب روش دلفی ارائه شده و مورد تایید قرار گرفت. یافتههای پژوهش، در قالب اهداف، تعداد واحد درسی، محور اصلی برنامهی آموزشی و سرفصل عناوین دروس ارائه شده در دورههای خطمشی عمومی، جایگذاری و تحلیل گردید. یافتهها حاکی از این است که اکثریت دانشگاهها در دورهی کارشناسی ارشد خطمشی عمومی، بهصورت میانگین بین 28 تا 32 واحد درسی در قالب رویکرد میانرشتهای، حل مسئلهی کاربردی و عملیاتی همراه با یادگیری تئوریهای نظری و مبنایی ارائه میدهند. همچنین یافتهها نشاندهندهی تفوّق روشهای کمّی بر روشهای کیفی در دورههای ارائه شده است. درنهایت، برنامهی آموزشی هوشمند خطمشی عمومی دورهی کارشناسی ارشد ناپیوسته با ابعاد مبانی خطمشی، خطمشیپژوهی، روش تحقیق، خطمشی عمومی و ادارهی امور عمومی، مباحث منتخب و پایاننامه در 32 واحد درسی ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
طی دهه های ١٩٦٠ و ١٩٧٠ و در دوران جنگ سرد، مطالبات 1 Lavender 2 Wu, Lai Choi 3 Smith Larimer 4 The Policy Orientation 5 Seligman مردمی در جهت مساوات اجتماعی، لزوم تغییرات در حوزه های آموزشی و پژوهشی خط مشی عمومی را دو چندان نمود.
در دانشگاه های ایالات متحده ی آمریکا، علاوه بر روش های آموزشی نظری، آموزش تحلیل خط مشی از 1 Geva-May Maslove 2 Harvard Kennedy School 3 University of California-Berkeley’s Graduate School of Public Policy 4 Carnegie-Mellon University’s School of Urban and Public Affairs 5 Duke University’s Institute of Policy Science and Public Affairs 6 Allison 7 Association for Public Policy Analysis and Management (APPAM) 8 Lynn طریق مراکز تحقیقاتی این دانشگاه ها صورت می پذیرد.
1 DeLeon 2 Public Policy Analysis and Management 3 Mead 4 Marchol, Ivanova 5 politics دلیل مهم تر برای تاسیس رشته خط مشی عمومی این بوده که مطالعه مسائل پیچیده دنیای امروز با استفاده از دانش تک رشته ای مثلا اقتصاد، سیاست ، بهداشت ، مدیریت و ...
٢. شناسایی دوره های برتر کارشناسی ارشد دانشگاه های جهان این مرحله که یکی از مهم ترین نوآوری های پژوهش حاضر در حوزه ی رشته ی خط مشی عمومی است ، با مراجعه به مؤسسات بین المللی موجود، استانداردهای محتوای درسی این رشته از نظر آن ها مورد بررسی قرار گرفت .