چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تصمیمگیری دربارة انتخاب نرمافزار آموزشی مناسب ویژگیهای رشدی دورة
پیش دبستانی انجام شد. بدین منظور, از روش پژوهش ارزشیابانه و روبکرد فرایند تحلیل سلسلهمراتبی
برای انتخاب نرمافزار آموزشی مناسب استفاده شد. جامعة آماری این پژوهش, همة نرمافزارهای آموزشی
دورة پیش دبستانی تولید شده توسط شرکتهای چندرسانهای در ایران بودند که از این میان. تعداد ۱۲
نرمافزار به شیوة نمونهگیری در دسترس انتخاب و با استفاده از فهرست وارسی ۲۹ گوبهای محقق - ساخته
ارزیابی شدند. روایی محتوایی ابزار توسط سه نفر از متخصصان مربوطه تایید و پایایی ابزار نیز با
استفاده از نرخ سازگاری برای تمامی معیارها و نرمافزارهاء کوچکتر از ۰/۱ به دست آمد که نشانگر منطقی
و پایا بودن مقایسههای زوجی است.
یافتههای مربوط به اولویتبندی معیارهای ارزشیابی نسبت به هم نشان داد که کیفیت معیارهای
تناسب با سن کودکان, لذتبخش / د رگی رکننده, ارزش تربیتی, کودک پسندانه, سنجش و نظارت, و قابلیت
شخصیسازی, در نرمافزارهای آموزشی به ترتیب در رتبههای اول تا ششم قرار دارند. همچنین, طبق
یافتههای مربوط به اولویتبندی نرمافزارهای آموزشی دورة پیشدبستانی براساس کل معیارهای ارزشیابی,
«نرمافزار میشا و کوشا» (با وزن ۰/۱۳۹) در رتبة اول, و «نرمافزار لالایی» (با وزن ۰/۰۳۲) در رتبة دوازدهم
قرار دارد.
در مجموع میتوان نتیجه گرفت که کیفیت اکثر نرمافزارهای آموزشی پیشدبستانی در همة ابعاد. به ویژه
در دو بعد «سنجش و نظارت» و «قابلیت شخصیسازی» به تقویت نیاز دارد. و صرفا تعداد معدودی از
نرمافزارهای آموزشی, از جمله میشا و کوشا، انیشتین کوچولو, کودک نابغه, پیشدبستانی و کودکستان, و
آموزش تصویری الفبای فارسی میتوانند یادگیری بادگیرندگان را ارتقا دهند.